Smartphones kan göra Stockholm rent

Stockholm kan bli bättre på att använda modern teknik för att skapa en bättre stadsmiljö. Många vill vara med och bidra till en renare och tryggare stad men har svårt att veta på vilket sätt. Med hjälp av en applikation på smartphone kan stockholmarna anmäla överfulla papperskorgar, klotter och trasiga lampor – det skulle bidra till en tryggare stadsmiljö. Staden bör därför inleda en försöksverksamhet inom området.

Det säger Erik Slottner, vice gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus och ledamot i Stockholms nyinrättade stadsmiljöråd, med anledning av att ett företag har utvecklat en applikation där medborgare kan anmäla brister i stadsmiljön.

– Att minska nedskräpningen är och har varit en viktig fråga för mig. Jag har tidigare föreslagit att man via sms ska kunna fullanmäla papperskorgar. Nu finns dock en teknik som gör det enklare och som kan appliceras på fler områden än nedskräpning. Genom en applikation på en smartphone kan användaren enkelt, smidigt och helt utan kostnad meddela staden om exempelvis en papperskorg är full och bör tömmas, säger Erik Slottner.

– Stockholm är i år nominerad till Sveriges bästa IT-kommun. Att ligga i framkant inom detta område är ett sätt att både öka servicen till medborgarna och öka effektiviteten i den kommunala förvaltningen. Jag anser därför att staden ska undersöka möjligheten att inleda en försöksverksamhet där medborgare via en applikation på en smartphone kan rapportera in brister i stadsmiljön, avslutar Erik Slottner.

För ytterligare information om applikationssystemet, se www.frontreport.se

För ytterligare information:

Markus Nyman, pressansvarig, Kristdemokraterna i Stockholms Stadshus