Telias tröghet ska inte skapa otrygghet för äldre

– Trygghetslarmet ska inte vara ur funktion i nästan en månad därför att Telia reparerar långsamt. Att säga att trygghetslarmet är en tjänst kommunen tillhandahåller och Telia därför inte har något ansvar är oförskämt då trygghetslarmet kräver telefonförbindelse, säger äldreborgarrådet Ewa Samuelsson (KD).

Hon reagerar på uppgifterna i media att det tar Telia nästan en månad att laga en trasig telefonledning.

– Stockholms stad har ett ansvar att se till att trygghetslarmet fungerar. Om den vanliga fasta telefonen är ur funktion erbjuds en mobil lösning eller extra tillsyn av hemtjänsten. Ingen som har trygghetslarm lämnas i sticket av Stockholms stad. Men det betyder inte att Telia ska ta nästan en månad på sig för att reparera en skadad telefonledning. Undrar om de ger samma svar till en stor kund som kräver omfattande bredbandskapacitet dygnet runt, säger Ewa Samuelsson.

– Trygghetslarmet ska skapa just trygghet för äldre. Därför har Stockholm stad också en mycket generös inställning. Alla äldre som upplever otrygghet ska kunna få ett larm. Då är det också viktigt att Telia som leverantör av själva basutrustningen, en fungerande telefontråd, verkligen tar sitt åtagande på allvar. Jag anser inte att Telia svarar upp mot de krav på omsorg om sina kunder man kan ställa på en stor teleleverantör, säger äldreborgarrådet Ewa Samuelsson (KD).

För mer information:

Carl Smitterberg