Välkommen till melodifestivalen i Stockholm!

Den 16 september 2012 klockan 16 hålls Stockholms delfinal i melodifestivalen för personer med funktionsnedsättning. Vinnaren kommer att delta i den stora finalen i Upplands Väsby, som hålls i februari 2013.

− Jag är väldigt glad över att Stockholms stad arrangerar en deltävling i melodifestivalen för personer med funktionsnedsättning. Jag hoppas att detta blir ett återkommande arrangemang, säger Ewa Samuelsson (KD), biträdande socialborgarråd med ansvar för tillgänglighets- och funktionshinderfrågor.

− Vi tycker det är viktigt att personer med funktionsnedsättning har ökade möjligheter att utöva och ta del av kultur, i detta fall särskilt musik. Vi vill med detta evenemang bidra till att personer med funktionsnedsättning har större delaktighet i samhället, säger Agnes Callewaert, enhetschef Norrmalms dagliga verksamhet.

Ewa Samuelsson (KD) inleder med ett välkomsttal.

I juryn ingår bland annat:

Elisabeth Berg, som medverkat i melodifestivalen 1989 och i Fantomen på Operan

Jan Johansen, som har deltagit i melodifestivalen vid flera tillfällen.

Prisutdelare är Ann-Christine Jernberg.

Media som vill följa melodifestivalen eller repetitionen ombeds vänligen anmäla detta.

Markus Nyman

076-122 99 11 eller markus.nyman@stockholm.se

Christer Fällman

070 710 56 19 christer.fallman@amygdalus.se

Övrigt

Delfinalen kommer att hållas söndag 16 september klockan 16 i Bryggarsalen på Norrtullsgatan 12N (hörnet Frejgatan, T-bana Odenplan). Motowngruppen The Fantastic Four (världsmästare i ”World Championships of Performing Arts 2012” i Hollywood) uppträder i pausen.

De tävlande är personer som bor i gruppbostad eller arbetar på daglig verksamhet. Arrangör är Norrmalms dagliga verksamhet, i samarbete med Fritidsutvecklarna i Stockholms stad och Studiefrämjandet och med stöd av Kulturförvaltningen.

Finalen i melodifestivalen för personer med funktionsnedsättning hålls i början av varje år i Väsby. I årets final tävlade tio bidrag inför över 1 000 personer. Vinnaren i delfinalen blir Stockholms representant i finalen i Väsby i februari 2013.