Stockholm 2018-05-22

Välkommet besked om Nobelhuset!

Idag beslutade Mark- och miljödomstolen att planerna på ett Nobelhus på Blasieholmen stoppas. Enligt domstolen skulle planerna förstöra både miljövärden, trafikmiljön samt ”stadens möte med vattnet och stenstadens front på grund av den medvetet iögonfallande och från miljön avvikande arkitekturen och placering på Blasieholmen.” Kristdemokraterna i Stockholm välkomnar beslutet med öppna armar. – Detta är en seger mot planerna på att förfula Stockholm, säger Erik Slottner (KD) gruppledare i Stockholms stadshus.

Mark och miljödomstolen skriver fortsatt Nobelhuset ”skulle radera en av de få bevarade och fortfarande använda miljöer som minner om handelssjöfart, och starkt påverka upplevelsen av de historiska offentliga sjöfartsmiljöerna på Blasieholmen och Skeppsholmen och därmed värdet av Nationalstadsparken”.

- Det är oerhört glädjande att tullhuset från 1800-talet kommer att räddas från rivning om beslutet står sig i alla instanser. Ett Nobel Center hade inte bara utraderat detta kulturarv utan även bidragit till en förfulning av Stockholm genom att smälla upp en låda som mer liknar en kärnkraftsreaktor, fortsätter Erik Slottner (KD).

Kristdemokraterna i Stockholm vill nu att de partier som varit för Nobelhuset på Blasieholmen gemensamt ska verka för att lägga Nobelcentret på en annan plats.

– Stadsbyggnadspolitik kräver ett stort mått av fingertoppskänsla, vilket lyckligtvis har bevisats genom beslutet idag. Den folkliga opinionen har sedan starten varit emot projektet så till viss del kan man säga att detta är en seger för stockholmarna mot de politiker som inte lyssnar på dem. En del partier har envist hävdat att politiker inte ska lägga sig i gestaltningsfrågor. Det är bland det dummaste jag har hört då politiken har en stort ansvar för stadens utformning och gestaltning. I Stockholm finns inget folkligt stöd för att byta ut fler klassiska byggnader mot modernistiska klossar. Det hade varit fel hus på fel plats, avslutar Erik Slottner (KD).

För mer information kontakta:

Martin Källstrand (Pressekreterare)

martin.kallstrand@stockholm.se