Vinnarna av S:t Julian-priset 2012

Idag, måndagen den tredje december, presenterades 2012 års vinnare av St Julianpriset vid en tillställning i Kulturhuset. Det årliga priset delas ut till de aktörer som aktivt arbetar för att alla personer i samhället, med eller utan funktionsnedsättning, ska kunna delta på lika villkor i samhällets gemenskap.

− Min förhoppning är att pristagarna ska tjäna som goda exempel på hur man framgångsrikt kan arbeta för att öka tillgängligheten och delaktigheten i Stockholms stad, säger Ewa Samuelsson (KD), biträdande Socialborgarråd med ansvar för funktionshinder- och tillgänglighetsfrågor.

− Alla de nominerade verksamheterna visar på ett viktigt engagemang och arbete för att Stockholm ska ha ett stadsliv där alla är välkomna. Därför är jag väldigt glad över att få dela ut S:t Julianpriset till årets pristagare, Max Hamburgerrestauranger, Folkoperan och Vasamuseet, säger Marie Ljungberg-Schött (M), vikarierande socialborgarråd.

Priset delas ut i tre olika kategorier.

VINNARE 2012 ÄR:

Arbetsgivaregenskaper: Max Hamburgerrestauranger AB

Fysisk tillgänglighet: Folkoperan

Tillgänglig information och kommunikation: Vasamuseet

De nominerade 2012 var:

Arbetsgivaregenskaper

• Max Hamburgerrestauranger AB

• Studieförbundet Sensus, Medborgarplatsen

• BOSSE Råd Stöd och Kunskapscenter

Fysisk tillgänglighet

• Stefanskyrkan och Stefanssalen, St Johannes församling

Folkoperan

• Förskoleutveckling, Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd

Tillgänglig information och kommunikation

• Vasamuseet

• Liljevalchs

• Funka Nu AB

Juryn för S:t Julian priset består av Kommunstyrelsens råd för funktionshinderfrågor. I rådet finns totalt sexton ledamöter som representerar brukarorganisationer och förtroendevalda politiker.

Mer info: http://www.stockholm.se/stjulian

Presskontakt: