Vinnarna av S:t Julianpriset 2013

Manillaskolan, Gröna Lund och AB Storstockholms lokaltrafik (SL):s Avdelning Strategisk Utveckling/Hållbar Utveckling har vunnit årets S:t Julianpris.

S:t Julianpriset delades ut vid en ceremoni i Kulturhuset i dag, på den internationella funktionshindersdagen. Priset sätter fokus på det viktiga tillgänglighetsarbetet för ett samhälle där alla inkluderas. Priset delas ut i tre olika kategorier: fysisk tillgänglighet, delaktighet samt tillgänglig information och kommunikation.

Prisutdelare var Ewa Samuelsson (KD), biträdande Socialborgarråd med ansvar för tillgänglighet- och funktionshinderfrågor.

– Manillaskolan, Gröna Lund och SL:s avdelning Strategisk Utveckling/Hållbar Utveckling är värdiga vinnare av årets S:t Julianpris. Det är positivt att kunna visa på goda exempel på hur man kan arbeta för att skapa ett mer tillgängligt samhälle, säger Ewa Samuelsson (KD).

– Det är glädjande att det har blivit en tradition att dela ut S:t Julianpriset. Uppmärksamhet åt verksamheter som är framgångsrika genom ökad tillgänglighet inspirerar andra aktörer och sporrar till fortsatta framsteg, säger Ewa Samuelsson (KD).

Övrigt:

Fakta om pristagarna

Manillaskolan vann priset i kategorin fysisk tillgänglighet. Manillaskolan anordnar undervisning för elever med hörselnedsättning och deras nya skolmiljö har skapats med särskild hänsyn till dessa elever. Därutöver har tillgänglighet och användbarhet arbetats in på ett föredömligt sätt för andra grupper så som för personer med rörelsenedsättning, synnedsättning och kognitiva svårigheter. Tillgänglighet och användbarhet har skapats med tanke på bra ljudmiljö, ljus- och färgsättning, fysisk tillgänglighet, skyltning och säkerhet.

Tivoli Gröna Lund vann priset i kategorin delaktighet. Tivoli Gröna Lund har som mål att tivolit ska vara tillgängligt för alla. Tivoli Gröna Lund erbjuder aktivt även arbetsplatser för personer med funktionsnedsättning. Nöjesfältet har skapat lösningar som underlättar för gäster som behöver stöd under besöket t ex vid i- och urstigning av en attraktion. Personlig assistent har möjlighet att fritt åka med och vid osynlig funktionsnedsättning har personlig assistent möjlighet att hämta ut ett åkband i Servicecenter mot uppvisande av intyg.

De flesta attraktionerna har entré för den som använder rullstol. Vid konserter på Stora Scen och på Lilla Scen finns särskilda lösningar för rullstolsplatser för att säkerställa bra sikt. Toaletter för personer med rörelsehinder finns på sex platser inom Nöjesfältet. Nöjesfältet service har en tydlig inriktning för att underlätta för gäster med funktionsnedsättning och utgör ett gott exempel i att skapa allas delaktighet trots den utmanande miljön som många av nöjesfältets attraktioner innebär.

AB Storstockholms lokaltrafik (SL):s Avdelning Strategisk Utveckling/Hållbar Utveckling vann priset i kategorin tillgänglig information och kommunikation. SL har genom utveckling av information till allmänheten förbättrat möjligheten för

t ex personer med synnedsättning och kognitiva svårigheter att använda kollektivtrafiken.

Tunnelbanestationernas destinationsskyltar med hörbar information och vagnarnas automatiska informationssystem med tal och text har ökat tillgängligheten till tunnelbanan.

På bussarna visar elektroniska skyltar bussfärdens slutdestination och nästa hållplats ropas ut automatiskt. Bussar med utvändiga utrop och hållplatser med elektroniska skyltar som visar avgångsinformation i realtid och s.k. pratorer/ högtalare som läser upp informationen på de elektroniska skyltarna har gjort resor med buss mer tillgängliga.

Bloggar:
www.stockholm.kristdemokraterna.se
www.ewasamuelsson.se
www.erikslottner.se

Kristdemokraterna i Stockholms Stadshus

@KDStadshuset
@ewasamuelssonkd
@ErikSlottner

Foton på Ewa Samuelsson och Erik Slottner finns på Kristdemokraterna i Stockholms Stadshus sida på MyNewsdesk: