Désirée Pethrus, Oppositionsregionråd

Désirée Pethrus talar på Budgetfullmäktige

Idag inleds Budgetfullmäktige i Region Stockholm. Désirée Pethrus (KD), Oppositionsregionråd, inleder den allmänpolitiska debatten för Kristdemokraternas räkning. Nedan följer Désirées tal:

2023-11-07

Herr ordförande,

Den budget som vänsterstyret presenterar för 2024 handlar om höjda skatter, sämre vård och brutna löften från styrets olika partier.

Det stockholmarna nu får är skattehöjningar för undersköterskor och sjuksköterskor som sliter inom vården. Och vid sidan av skattehöjningen så höjer ni SL-taxan och även en del patientavgifter. Trots alla höjningar så har ni inte en budget i balans. Och när ni väljer att spara som i exempelvis omställningsplanen så är det neddragningar på verksamheter som berör dom allra mest sköra patientgrupperna.

Ni säger att ni skyddar sjukvård och kollektivtrafik i er budget, men verkligheten avslöjar en helt annan sanning. Krisen inom exempelvis ASiH (avancerad sjukvård i hemmet) och den palliativa vården beror på bristande resurser. Resursbrist där ökar belastningen på våra akutsjukhus. Hyrstoppet som kritiseras av dom fackliga organisationerna innebär att befintlig personal får arbeta hårdare. Samtidigt säger ni er värna om personalens arbetsmiljö. Vi vill väl alla dra ner på hyrpersonal. Men nu växer vårdköerna med över 2000 fler i kö sedan ni tillträdde. Patienterna får vänta allt längre på vård. Det är dyrt för både individ och samhällsekonomin att personer går sjukskrivna i väntan på operation.

Ni hävdar i er budget att ni tar ansvar i kris. Att det är den svåraste ekonomiska situationen sedan 90-talet. Samtidigt kan vi konstatera att den totala budgeten ökar från detta års 123 MDR till att för 2024 bli 137 MDR. Det är en ökning med 14 MDR. Regionens budget ökar alltså med 11 procent. Jag vet inte om man kan kalla det en krisbudget?

Det är samtidigt obegripligt att ni i vänsterstyret inte utnyttjar de över 7 miljarder kronor som vi i den tidigare majoriteten sparade i tider av ekonomiskt överskott. Magdalena Andersson brukar ju säga att man ska spara i ladorna. Och det har vi gjort. Men I stället för att dra nytta av dessa medel väljer ni att belasta medborgarna med skattehöjningar och försämrad vård och kollektivtrafik.

Jag antar att syftet enbart är- att få slå på regeringen! För vi har resurser i RUR som får användas, enligt både SKR och regeringen. Även förvaltningen ger oss svaret att den kan användas 2024. Vi Kristdemokrater har gjort precis det man ska och lagt in i balanskravsresultatet och använder 4 MDR av dom 7 MDR, för 2024 i vår budget. Och har därmed en budget i balans. Utan skattehöjning.

Enligt prognoserna i er budget står att dom stora pensionskostnaderna redan år 2025 kommer att vara ” i linje med normala budgetförutsättningar”. Så det är väl uppenbart att ni kan använda RURen just 2024! För tiden är nu, att använda dom. Om man inte har en RUR kan man ju använda det ni gör ”synnerliga skäl” för att inte börja varsla personal. Men vi har ju en RUR. Varför inte använda den?

Aida Hadzialic har ju anklagat tidigare styre för att ”samla i ladorna” och gå med överskott. 2022 gick regionen med överskott på 5 MDR vilket beror främst på ökade skatteintäkter. Nu finns 7 MDR i RURen , men ändå väljer ni att inte röra dessa. Så min fråga är-finns det inte en RUR? Och om den finns, när och till vad ska ni använda dessa medel?

Att centerpartiet tycker detta är ok är för mig en gåta. Ni som på nationell nivå vill vara skattesänkarparti. Varför vill ni inte använda RURen? Går ni på socialdemokraternas retoriska knep att slå på regeringen?

Miljöpartiet som gick till val på en sänkning av SL-kortets taxa, höjer taxan med 50-kronor i månaden. NI hade kunnat använda RUREN men väljer att lämna era vallöften.

Dom stora vinnarna är socialdemokraterna och vänsterpartiet som gör en historiskt ideologiskt inriktad budget som C och MP blir svansen till. Det är sorgligt att se hur det blir dyrt och dåligt.

Vi förtjänar en region som ansvarsfullt förvaltar våra skattepengar, erbjuder högkvalitativ vård och kollektivtrafik och håller fast vid sina löften. För att återge en fras som finansregionråd Aida Hasialic (S) ofta använder: ”Det anstår inte Sveriges rikaste region att inte leverera bättre”.