Det nya styret i Region Stockholm har beslutat att färdtjänstfrågor ska hanteras av ett utskott under Trafiknämnden framöver. Detta upprör Fredrik Wallén, ordförande i den nuvarande Färdtjänstnämnden. Foto: Luca Mara

Färdtjänsten nedprioriteras i Region Stockholm

Från och med 2023 har det nya styret med S, C, MP som regerar Region Stockholm med stöd av V, beslutat att avskaffa Färdtjänstnämnden. Färdtjänstfrågorna ska i stället hanteras av ett utskott under Trafiknämnden.
-
Ett mycket dåligt beslut av det nya styret, säger Fredrik Wallén (KD), ordföranden i den nuvarande Färdtjänstnämnden i Region Stockholm.

Den nuvarande Färdtjänstnämnden ansvarar för utförandet och tillståndshanteringen av färdtjänst- och sjukresor i Stockholms län. I dagsläget har 63 000 resenärer färdtjänsttillstånd och det utförs omkring 10 000 enskilda taxiresor varje dag. Den samlade verksamheten, både färdtjänst- och sjukresor, är budgeterad till 1,8 miljarder kronor per år.
- Det är ett mycket dåligt beslut av det nya styret att avskaffa Färdtjänstnämnden. Den politiska styrmodell för färdtjänsten de nu går tillbaka till har vi redan prövat, och den fungerade inte, säger ordföranden i den nuvarande Färdtjänstnämnden i Region Stockholm, Fredrik Wallén (KD).

Färdtjänstens ”särskilda persontransporter” är en komplicerad verksamhet och viktig för de som behöver färdtjänst för att fungera i vardagen.
- Verksamheten är unikt stor i sitt slag. Att nu gömma den under Trafiknämnden kommer att medföra sämre styrning av verksamheten, inte minst avseende kvalitets- och kostnadskontroll. Den politiska kunskapen kommer försämras och frågan prioriteras ned av regionen, menar Fredrik Wallén (KD).
Fredrik Wallén befarar att den nya politiska styrmodellen kommer medföra stora problem.
- För färdtjänstresenärernas skull vill jag förstås gärna önska en så välfungerande färdtjänst som möjligt även under det nya styret. Men nu vill S, C, MP och V i stället begränsa och dra ner på färdtjänstverksamheten. Det var vad S gjorde senast de styrde Region Stockholm (dåvarande landstinget), och de hoppas kunna ducka kritik genom en oklar politisk ansvarsmodell, säger Fredrik Wallén (KD).