Kristdemokraternas budget 2024 – fokus på kärnverksamhet och den ökande andelen äldre

Idag presenterar Kristdemokraterna sitt alternativa budgetförslag för Region Stockholm med starkt fokus på äldre. Vi är stolta över att kunna genomföra viktiga satsningar utan att höja regionskatten, till skillnad mot vänsterstyret. Kristdemokraterna lägger 640 miljoner kronor extra till hälso- och sjukvårdsnämnden jämfört med vänsterstyret. Dessutom tillförs husläkarmottagningarna 69 miljoner kronor extra i resurser. Även om vi precis som vänsterstyret höjer SL-taxan, lägger vi inte ner fungerande kollektivtrafik.

Kristdemokraterna fokuserar på kärnverksamheterna och rustar stockholmsvården för fler äldre genom en särskild äldresatsning. Region Stockholm har 7 miljarder sparade i ladorna från vår tid vid makten (via RUR-resultatutjämningsreserv). Vi avser att använda en del av dessa medel (4,1 MDR) då de är meningen att kunna användas i exceptionella ekonomiska lägen, likt det vi befinner oss i, kommenterar Désirée Pethrus, oppositionsregionråd för Kristdemokraterna.

- Vänsterstyret budgeterar med underskott, trots skattehöjningar. Invånarna förtjänar ansvarsfull hantering av skattemedel, för att kunna finansiera högkvalitativ vård och kollektivtrafik. Kristdemokraterna levererar en budget i balans och gör samtidigt en kraftfull satsning på hälso- och sjukvården och sätter stopp för vänsterstyrets trafikneddragningar, säger Désirée Pethrus.

Såväl antalet som andel äldre i samhället ökar. För att möta denna grupps behov lägger Kristdemokraterna förslag på särskilda äldresatsningar.

- Vi vill förbättra omhändertagandet av personer med demens i akutvården och satsar därför 5 miljoner kronor årligen på att Silviahemscertifiera akutmottagningar och närakuter, säger Désirée Pethrus.

- Dessutom ökar vi resurserna till den avancerade sjukvården i hemmet (ASiH) med 194 miljoner kronor och den palliativa slutenvården med ytterligare 80 miljoner kronor då dessa verksamheter inte fått tillräckligt med resurser trots ökande behov. Detta är viktigt i syfte att avlasta akutsjukhusen och ge ett gott omhändertagande i hemmiljö, säger Désirée Pethrus.

- Vi inrättar även ett regionalt kunskapscentrum för osteoporos, som ofta drabbar äldre, redan under 2024 för 25 miljoner kronor. Ytterligare 30 miljoner kronor avsätts för att de geriatriska klinikerna ska ha så kallad förstärkt utskrivning, med möjlighet till snabb återinläggning vid behov vilket förbättrar omhändertagandet av sköra äldre. Vi vill även se ett regionalt äldrevaccinationsprogram i syfte att minska risken för allvarlig sjukdom, säger Désirée Pethrus.

Kristdemokraterna har avsatt 1 % mer i anslag till husläkarmottagningarna än vänsterstyret. Husläkarmottagningarna behöver ökade resurser och fler medarbetare för att klara sitt breda uppdrag.

- Vi vill säkerställa att alla invånare har en fast och namngiven läkare och föreslår en plan där vi börjar med äldre över 85 år, personer med funktionsnedsättning och kroniska sjukdomar, förklarar Carl-Johan Schiller, andre vice ordförande i Primärvårdsnämnden.

Slutligen har Kristdemokraterna även fokuserat på att göra sjötrafiken i regionen mer hållbar och inkluderande.

- Vi vill förlänga båtlinje 80 till Djursholm och Täby och vi vill även etablera en ny båtlinje från Solna strand till Stadshuskajen. Genom nära samarbete och konkreta åtgärder, inklusive integration av privata båtlinjer i SL:s biljettsystem, vill vi skapa en ännu mer pulserande huvudstad, avslutar Karl Henriksson, gruppledare i trafiknämnden Region Stockholm.

Budget går att läsa här i sin helhet. Budget presenteras på Regionstyrelsen den 17 oktober och slutgiltigt beslut om budget fattas på regionfullmäktige 7–8 november 2023.

Andra betydande satsningar i vår budget inkluderar följande:

• Kristdemokraterna i Region Stockholm vill erbjuda möjlighet till delbetalning av SL:s termins- och fritidskort. På så sätt ger vi familjer möjlighet att sprida kostnaderna över tid. Detta kan vara till stor hjälp för många som kämpar för att få ekonomin att gå ihop.
    • Kristdemokraterna avsätter 40 miljoner kronor mer än Vänsterstyret i syfte att uppnå en köfri barn- och ungdomspsykiatri och tar höjd med ytterligare 75 miljoner kronor inom psykiatrin, eftersom vi ser risker med vänsterstyrets neddragningar inom bland annat ätstörningsvården
    • Idag finns akutmottagningen för våldtagna på Södersjukhuset som vi vill ska utvecklas ytterligare. Vi avsätter dessutom 1 miljon kronor för att utreda införandet av en särskild stödfunktion för anhöriga till personer som utsatts för sexuella övergrepp.
    • 6 miljoner kronor avsätts för att säkra fortsatt finansiering av den riskbaserade mammografistudien SMART.
    • Särskilda satsningar på barn; vi investerar 100 miljoner kronor för att införa gratis TBE-vaccin till barn och unga i åldern 3–18 år, vi satsar 10 miljoner kronor för att fler familjecentraler ska kunna öppnas och vi satsar även på särskilda hembesöksprogram från BVC till nyförlösta och som idag finns i Rinkeby (20 miljoner).