Vänsterstyret stressar fram historisk omdaning av hälso- och sjukvårdens styrning, vilket riskerar att bli ett hafsverk!

Idag fattade regionstyrelsen i Region Stockholm beslut om att inrätta en ny parlamentarisk utredning för styrningen av den egenägda vårdproduktionen.

Kristdemokraterna är positiva till att företrädare från samtliga politiska partier samlas för en översyn av styrning av hälso- och sjukvården. Vi ser ett behov av att ökat samarbete mellan akutsjukhusen och bättre flöden i akutsjukvården. Möjligheter till utökat ansvarsutkrävande ska undersökas, liksom alternativ till nuvarande beställar-utförarmodell.

Men vi ställer oss mycket frågande till tidplanen. Utredningen ska delredovisas i maj 2023 och slutredovisas i september 2023. Detta skulle kunna tyda på att vänsterstyret redan har bestämt vilka slutsatserna kommer att bli. Representanter från åtta partier samt en tjänstemannaledd arbetsgrupp, men stöd av experter ska alltså få fram ett förslag på endast några månader. Det riskerar att bli ett hafsverk som äventyrar styrningen av den egenägda vårdproduktionen. Antingen riskerar det att bli en innehållsfattig utredning som inte leder till någonting eller en framstressad utredning med dåligt genomarbetade slutsatser.

• Jag är förvånad över den snäva tidplanen för den parlamentariska utredningens arbete och vädjar till vänsterstyret att utöka tidsramen och lugna ner en så viktig process. Nu riskerar detta att bli ett hafsverk, säger Désirée Pethrus (KD), oppositionsregionråd i Region Stockholm.

Kristdemokraterna yrkade under tisdagens regionstyrelsesammanträde att återrapport av delredovisning respektive slutredovisning av utredningen ska ske i september 2023, respektive maj 2024. Det är en mer seriös tidplan.