Vänsterstyrets budget saknar viktiga satsningar på cancerscreening, vaccination och äldresjukvård. Kristdemokraterna i Region Stockholm är starkt kritiska till budgetförslaget som ska klubbas denna vecka. Foto: Luca Mara

Vänsterstyrets budget i Region Stockholm saknar viktiga satsningar

Denna vecka klubbas budgeten för Region Stockholm. Kristdemokraterna är starkt kritiska till vänsterstyret som helt valt bort flera nödvändiga prioriteringar.
- Det finns inget i budgeten kring äldres hälsa och förebyggande av cancer, något som vi i tidigare majoritet satsade stort på, säger Désirée Pethrus (KD), oppositionsregionråd i Stockholm.

Vänsterstyret i Region Stockholm lägger en budget med 3,5 miljarder kronor i underskott, trots att det inte behövs. Ideologiska skyddslappar riskerar dessutom att rasera mycket av vår regions tidigare framgångar inom både sjukvård och kollektivtrafik. Vänsterpartiets inflytande präglar starkt det nya styrets budget.
- Deras inflytande medför en stor risk att regionen fortsatt kommer att gå med underskott och innebära nedskärningar och försämringar i vården i Region Stockholm, vilket jag beklagar, säger Désirée Pethrus (KD), oppositionsregionråd.

Det senaste året har regionen framgångsrikt startat pilotprojekt för lungcancerscreening, organiserad prostatacancertestning och individualiserad mammografi. Vi startade också upp catch-up program med HPV-vaccination för unga kvinnor för att utrota livmoderhalscancer.
- Inget nämns om cancerscreening i vänsterstyrets budget och det är också oklart vad som händer med de projekt och utredningar som vi tog initiativ till, säger Désirée Pethrus (KD), oppositionsregionråd i Stockholm.

Budgeten har få satsningar på prevention och vaccination. Kristdemokraterna föreslår både ett framtagande av ett äldrevaccinationsprogram och att TBE-vaccination ska vara avgiftsfritt för alla barn och unga mellan tre och 18 år. Hälso- och sjukvårdsförvaltningen har gjort beräkningar på att en satsning på TBE-vaccinering skulle kosta 70 miljoner kronor det första året, vilket vi anser är en rimlig kostnad för att skydda alla barn och unga i vår region från risken att drabbas av TBE.

Vad det nya styret har för ambitioner vad gäller äldresjukvården är oklart. I valrörelsen har både Socialdemokraterna och Vänsterpartiet varit tydliga med att de vill ta bort valfriheten för äldre och slopa vårdvalet läkarinsatser på särskilt boende (SÄBO). Det nya styret har uttalat att man vill lägga ansvaret för läkarinsatser på SÄBO på husläkarmottagningarna. Efter pandemin har tidigare majoritet tagit fram utredningar i Hälso-och sjukvårdsnämnden som visar att en sådan ändring skulle leda till sämre kontinuitet ute på boenden och inte ge den tillgång till geriatriker som nu krävs i vårdvalet.
- Vi kristdemokrater värnar om de äldre. Därför har vi gett förslag på en satsning på 30 miljoner kronor för sammanhållen seniorvård och förstärkt utskrivning från samtliga geriatriska kliniker i länet, säger Désirée Pethrus.

Det S-ledda vänsterstyret har stoltserat med att de inte kommer höja taxan för SL-kortet nästa år. Däremot har man budgeterat för att öka biljettintäkterna med hela fyra procent per år 2024 och 2025.
- Vi är starkt kritiska till att man höjer med 40 kronor 2024, i stället för en succesiv årlig höjning med två procent, eller 20 kronor. Det är att lura Stockholms invånare med falska löften som man i längden inte infriar, säger Désirée Pethrus.