På Föreningsdagen deltar över 60 föreningar som visar upp sina verksamheter

Föreningsdagen den 16 september

Lördagen den 16 september arrangerar Kristinehamns kommun en föreningsdag i Kristinehamns Arena. Över 60 föreningar finns på plats och visar upp sin verksamhet för allmänheten.

Både idrottsföreningar, kulturföreningar, bygdegårdsföreningar, sociala föreningar och pensionärsföreningar deltar i föreningsdagen. Flera av föreningarna har prova på-verksamhet för besökarna – alltifrån att testa hur hårt en kan skjuta mot ett innebandymål till att testa folkdans, orientering, curling eller prova att gå med vit käpp.

Bland kulturföreningarna är det flera som bjuder på musik- och dansföreställningar från de båda scenerna som kommer att finnas i arenan.

Huvudsyftet med föreningsdagen är att underlätta för de som bor i Kristinehamn att få en samlad bild av de många föreningar som finns runt om i kommunen – och kanske hitta nya intressen. Många känner inte till hur många olika föreningar som finns. Men vi ser också dagen som ett bra tillfälle för föreningarna att knyta kontakter och inspireras sinsemellan, säger Torunn Åstholm, utredare och föreningssamordnare.

Föreningsdagen pågår mellan klockan 11 och 15 lördagen den 16 september och det är fri entré till arrangemanget.

– Det rika föreningslivet är en stor tillgång för hela Kristinehamns kommun, säger Lars Nilsson, kommunstyrelsens ordförande som deltar och inviger föreningsdagen.

För mer information:

Torunn Åstholm, utredare och föreningssamordnare: 0550-881 71