Kristinehamns evenemangslista för juni

Här kommer Kristinehamns evenemangslista för juni. Mvh Anna Swanberg GRÖNSKA Utställning i Panncentralen, Kristinehamns Konstmuseum, med verk av Ernst Billgren, Ola Billgren, Max Book, Ann Böttcher, Lena Cronqvist, Rolf Hanson, Annika von Hausswolff, Jan Håfström, Sture Johannesson, Hans-Jörgen Johansen, Klara Kristalova, Olle Kåks, Johan Ledung, Lars Millhagen, Gerhard Nordström, Lennart Rodhe, Philip von Schantz, Johan Zetterqvist. Konstnärer har genom alla tider fascinerats och inspirerats av naturen och årets sommarutställning ägnas helt åt grönskan som bildämne i den svenska konsten 1967-2006. Öppettider: Tis-sön 12.00-16.00 (avviklelser kan förekomma bl a utökade öppettider sommartid - se Kristinehamns konstmuseums hemsida) Varaktighet: 6/5 - 27/8 Arrangör: Kristinehamns konstmuseum EN JURERAD SOMMARSALONG I museets angränsande byggnad, Kvadraten, visas en jurerad sommarsalong med verk av konstnärer från östra Värmland. Parallellt med salongen visas utställningen "Grönska- Symbolik och estetik i svensk konst 1967-2006" i Panncentralen, museets andra byggnad. Denna utställning innehåller verk av Ernst Billgren, Ola Billgren, Max Book, Ann Böttcher, Lena Cronqvist, Annika von Hausswolff, Jan Håfström, Olle Kåks, Lennart Rodhe, Philip von Schantz, Johan Ledung, Lars Millhagen, Gerhard Nordström, Johan Zetterquist, Sture Johannesson, Klara Kristalova, Rolf Hanson, Hans-Jörgen Johansen. Öppettider: Tis-sön 12.00-16.00 (avviklelser kan förekomma bl a utökade öppettider sommartid - se Kristinehamns konstmuseums hemsida) Varaktighet: 10/6 - 27/8 Arrangör: Kristinehamns konstmuseum BIBLIOTEKET 50 ÅR För 50 år sedan flyttade biblioteket in i Nämndhuset och den 3 juni 1956 var det invigning av de nya bibliotekslokalerna. Detta kommer att firas på biblioteket under veckan 29 maj till 2 juni med olika arrangemang och överraskningar! Varaktighet: 29/5 - 2/6 Arrangör: Kristinehamns Bibliotek SKOLKLASSDAGAR Skolklasser är varmt välkomna till Kristinehamn och Varnums Hembygdsgård! Varaktighet: 31/5 - 1/6 Plats: Norrgården Arrangör: Kristinehamns och Varnums hembygdsförening VENER RACE 16-17 JUNI FÖRSOMMARENS HÖJDPUNKT - SEGLING OCH UMGÄNGE. Vener Race - 2006 med bas i Kristinehamn. Starten - stor uppmärksamhet med bl.a. en fullsatt och med kanon bestyckad Bojort. Kristinehamns kommun och Cykelns dag ser till att skapa stämning och uppmärksamhet. Läs mer på www.bokakristinehamn.se. Banorna - är anpassade så att vi får en "återsamling" av klasserna på lördag f.m. och en samlad målgång under eftermiddagen. Spurtpriser - alla klasser tävlar om detta ner till Lurö. Regattafest - dans till levande musik hela lördagskvällen. Stort prisbord - inklusive utlottningspriser. Anmälan - Internet: www.venerrace.se PROGRAM Torsdag 15/6 19:00-22:00, Incheckning Gästhamnen Fredag 16/6 12:00-15:00, Incheckning Gästhamnen Mät- och säkerhetskontroll av samtliga båtar 16:00, Rorsmansmöte med "välkomstdrink" 16:30, Samlad segling ut genom Vålösundet 18:00, 1:a start utanför Picasso Lördag 17/6 18:00, Regattafest. Grilltallrik med starköl, vin eller läsk 100 kr (förköp) 21:00, Prisutdelning 21:30-24:00 Dans till "Rambo Rolfs Orkester" Söndag 18/6 10:00-12:00Frukost, hemsegling Plats: Start och mål i norra Vänern strax utanför Picassoudden. Arrangör: Christinehamns Segelsällskap ÖLME KYRKA VÄGKYRKA, 27/6-9/7, har öppet ti-sö 13.00-19.00 med andakt kl 18.00. Arrangör: Ölme Församling Torsdag 1 18.30 MUSIK I KRISTINEHAMNS KYRKA Konsert med Ceciliakören och Voxette. Dirigent-Karin Marcusson. Arrangör: Kristinehamns Församling Lördag 3 13.30-18.00 BARNFESTEN: SCANA 350 ÅR! 14.00 Scenshow Filiokus Fredrik - jorden runt. Suveräne Fredrik åker ut på en resa runt jorden, med sig har ha skölpaddan Jörgen och den ständigt hungrige hajen Håkan. Trollerier, buktaleri och massa bus bjuds vi på i denna föreställning som är sommarens höjdpunkt. Kl. 17.00: Scenshow Marko Rios. Svängigt barnprogram med både salsa, reggae och andra latinamerikanska tytmer. Publiken deltar aktivt i rörelserna/dansern och sångerna som de känner igen från Macos inslag: Hej Amigo i Björnes Magasin. Arrangör: Björneborgs Folkets Hus & Park NÖJESBAREN På scen: Nattugglorna Arrangör: Nöjesbaren i Kristinehamn SM-TÄVLING I PISTOLSKYTTE 3-4/6 Kristinehamns Pistolklubb arrangerar på uppdrag av Pistolskytteförbundet, Värmlands pistolskyttekrets och i samverkan med Kristinehamns kommun mästerskapen i Magnumfältskytte på klubbens banor vid Magasinsvägen. Tävlingen genomförs lördagen och söndagen den 3-4 juni 2006. Plats: Pistolklubbens skjutbanor vid Magasinsvägen. Arrangör: Kristinehamns Pistolklubb 9.00-14.00 VÄRMLANDS STÖRSTA LOPPIS på G:a Lantmännen Kristinehamn. Servering. Bokningstelefon: 0550-145 25 är öppen mån-fre 10.00-16.00. Arrangör: Maria Nässén (Realbiss) 18.00 ÖLME KYRKA Musik vid helgsmål, Degerfors musikkår, Ölme kyrka Arrangör: Ölme Församling 19.30 ÖLME MISSIONSFÖRSAMLING Pingstafton. Ölmeklint. Arvid Lundtoft & Börje Karlsson. Arrangör: Ölme Missionsförsamling 19.30 ÖLMEKLINT "En kväll med BA-musik". Börje Karlsson och Arvid Lundtoft sjunger och spelar. Arrangör: Ölme Församling Söndag 4 14.00-18.00 NYÖPPNING AV HEMBYGDSGÅRDEN Visnums och Visnums-Kils hembygdsförening öppnar sin sommarservering och har öppet alla söndagseftermiddagar till och med augusti månads slut. På vår öppningsdag har vi förutom kaffeservering även invigning av den nylagda boulebanan, konstutställning av 8 damer i Gamla Skolan och tipspromenad mellan hembygdsgården och Gamla Skolan. Arrangör: Visnum och Visnums-Kils Hembygdsförening 11.00 ÖLME FÖRSAMLING Pingstdagen. Högmässa. Kjell Nilsson. Konfirmandjubileum för de som konfirmerades 1926, 1936, 1946, 1956, 1966, 1976 och 1986. Arrangör: Ölme Församling 11.00 ÖLME MISSIONSFÖRSAMLING Ölmeklint. SMU-gudstjänst. Gemensamt med Väse. Lundtoft. Arrangör: Ölme Missionsförsamling ÖLME PRÄSTGÅRD Akvarellkurs, grundkurs, med Ria Roes Schwartz 4-6 juni. Hör av dig om du vill veta mer! Arrangör: Ölme Prästgård Måndag 5 19.00 BRO KAMMARKÖRS VÅRKONSERT Måndagen den 5 juni kl 19.00 i Christinasalen på Stadshotellet. Arrangör: Bro Kammarkör Tisdag 6 15.00 SOPAN underhåller barnen på Norrgården. 16.00 NATIONALDAGEN PÅ NORRGÅRDEN Traditionsenligt firande med välkomnande av nya medborgare och utdelning av flagga. Medverkar gör Cocktail, Bro Kammarkör och Kristinehamns Folkdanslag. Arr: Kristinehamns kommun och Kristinehamns och Varnums hembygdsförening 12.00-16.00 SVENSKA FLAGGANS DAG firas på Bergsjö bygdegård. Tipspromenad i skön natur. Fina priser! Serveringen öppen kl. 12.00 - 16.00. Arrangör: Bergsjö Bygdegård Onsdag 7 17.30 KAJAK - KVÄLLSTUR Samling Kapurja 17.30. Avfärd 18.00. Ansvariga ledare: Håkan Karlsson, tfn 0550 104 49, 070 284 51 96, Peter Jensen, tfn 0550 132 19, 070 582 72 40. Pris: medlem 20:-, icke-medlem 30:-. Arrangör: Friluftsfrämjandet i Kristinehamn Torsdag 8 18.30-22.00 DANS PÅ LOGEN på Norrgården torsdag den 8 juni kl 18.30-22.00. Musik: Stig A m Buskas. Serveringen är öppen. Arrangör: Kristinehamns och Varnums hembygdsförening Lördag 10 11.00-15.00 0550 BIG BAND Konsert på Gågatan eller Vintergatans torg. Arrangör: KRUT NÖJESBAREN På scen: Glömda tider-Gyllene tider tribute. Arrangör: Nöjesbaren i Kristinehamn 9.00-14.00 STORLOPPIS i Björneborgs Folkets Hus. Ni som vill sälja era prylar är välkomna att boka bord på telefonnummer: 0550-270 42. Arrangör: Björneborgs Folkets Hus & Park 19.30 ÖLMEKLINT "Den sköna jorden". Ulla-Brith och Lars Widell sång och musik. Arrangör: Ölme Missionsförsamling Söndag 11 19.00 MUSIK I KRISTINEHAMNS KYRKA Anna-Maria Krawe - sopran, Niklas Lindholm - trumpet och Karin Marcusson - orgel. Arrangör: Kristinehamns Församling 15.00 STIG LARSSON - HÄLSOGURU (har tidigare medverkade i "Fråga doktorn" på TV) kommer till Visnums och Visnums-Kils Hembygdsgård och talar om friskvård och förebyggande hälsovård. Arrangör: Visnum och Visnums-Kils Hembygdsförening Tisdag 13 19.00 ÖSTERVIKS KAPELL Musik i sommarkväll "Voxette" Flickkör från Kristinehamns församling sjunger blandat. Servering kollekt, Österviks kapell. Arrangör: Österviks Kapellstiftelse Onsdag 14 18.00-21.00 KAJAK - TEKNIK OCH PROVA PÅ KVÄLL Start 18.00 vid Skymningens badplats. Denna kväll håller vi oss vid stranden och tränar paddelteknik och att få tillfälle att prova kajakpaddling för första gången. Kajaker finns att låna på plats. Grad 1. Vi avslutar kl 21.00. Ansvarig ledare: Tomas Lindvall, tfn 0550-82583, Christer Pertun, tfn 0550-52105, 070-8386704, Rolf Hagerö, tfn 0550-411665, 070-8386704, Håkan Karlsson, tfn 0550-10449, 070-2845196. Arrangör: Friluftsfrämjandet i Kristinehamn 19.00 TIMMERJAKT Har timmerjakten till Södra Råda lyckats? Föredrag av Robert Carlsson i Södra Råda bygdegård. Kaffeservering. Arrangör: Södra råda Gamla Kyrkplats 19.00 UNDERHÅLLNING, PICASSOUDDEN Dansbandsmusik: Lennart Erlandsson, Degerfors spelar dansbandsmusik vid Picassoudden. Arrangör: Picassouddens Kiosk & Café Torsdag 15 17.30- ca 21.30 NYBÖRJARTUR- KAJAK Samling IFK:s klubbstuga kl 17.30. Åter ca 21.30. Denna kväll gör vi en kortare tur för dig som är nybörjare. Ansvariga ledare: Peter Jensen, tfn 0550-132 19, 070-582 72 40, Mårten Karlsson, tfn 0550-109 34, Jan-Erik Brattlöv, tfn 0550-185 17, 070-548 30 55. Pris: medlem 20:-, icke-medlem 30:-. Arrangör: Friluftsfrämjandet i Kristinehamn Fredag 16 BLUEBIRDS på Mastmagasinet. 16.00-22.00 CYKELNS DAG med cykling från Södra Torget till Picassoudden, där det blir underhållning. Arrangör: KRUT 18.00 TIPSPROMENAD OCH GRILLKVÄLL på Västra Nötön. En vidunderlig friluftsexponering i ett av kommunens sydligaste naturreservat. Arrangör: Visnum och Visnums-Kils Hembygdsförening Lördag 17 11.00-16.00 BJÖRNEBORGSTRÄFFEN Massor med amerikanska bilar och mc i Folkets Park, Björneborg, lördagen den 17 juni kl 11.00-16.00. På kvällen blir det Rocken Roll fest. Arrangör: Björneborgs Folkets Hus & Park CAFÉ PÄRLAN - TÄLJTRÄFF 17-18 juniFöreningen Trätäljarna visar praktiskt hantverk, utställning, försäljning och lotterier på Café Pärlan. Tid: lör 10.00-21.00 och sön 10.00-18.00. Arrangör: Kristinehamns Församling KARLSTAD RUNT - KAJAK Karlstad runt, dagstur. Avfärd 08.00. Arrangeras av FF Kristinehamn och samåkning sker från Kristinehamn i egna bilar till Karlstad. Denna tur lämnar vi termosen och trangiaköket hemma då vi tänker gynna Karlstads fika och lunchserveringar längs vägen. Förmiddagsfika på Naturrum i Mariebergsviken och lunch på the Bishop s Arms. Pris: medlem 50:-, icke-medlem 75:-. Arrangör: Friluftsfrämjandet i Kristinehamn NÖJESBAREN På scen:Bad influence. Arrangör: Nöjesbaren i Kristinehamn 9.00-14.00 VÄRMLANDS STÖRSTA LOPPIS på G:a Lantmännen Kristinehamn. Servering. Bokningstelefon: 0550-145 25 är öppen mån-fre 10.00-16.00. Arrangör: Maria Nässén (Realbiss) 19.30 ÖLMEKLINT "Sång och musik- full av glädje". Fam. Hellgren sjunger och spelar på många olika sätt. Arrangör: Ölme Missionsförsamling Söndag 18 BACKLUCKELOPPIS På Skymningens camping. Föranmälan på tfn 0550-102 80. Arrangör: KFUM Skymningens Camping 17.00 UNDERHÅLLNING, PICASSOUDDEN med Kjell Samuelsson och Pingstkyrkan, Kristinehamn. Vid regn flyttas det till Pingstkyrkan. Arrangör: Pingstkyrkan i Kristinehamn 19.00 VISNUMS KYRKA Musik i sommarkväll men Nyeds folkdanslag, Visnums kyrka. Arrangör: Svenska Kyrkan Visnum, Visnums-Kil och Rudskoga Tisdag 20 19.00 PÄRLOR I SOMMARKVÄLLEN"Operettprogram" Mats Backlund m fl på Café Pärlan. Arrangör: Kristinehamns Församling Onsdag 21 18.00 KLÄDNING AV MIDSOMMARSTÅNG, Norrgården. Kom och hjälp till! Arrangör: Kristinehamns och Varnums hembygdsförening 19.00 UNDERHÅLLNING, PICASSOUDDEN Visor och irländsk country: Rune Blidh, Liv Baianstovu och Lennart Berg. Arrangör: Picassouddens Kiosk & Café Torsdag 22 18.30-22.00 DANS PÅ LOGEN på Norrgården. Musik: Kennings. Serveringen är öppen. Arrangör: Kristinehamns och Varnums hembygdsförening 18.00 KLÄDNING AV MIDSOMMARSTÅNG, Rudskoga Hembygdsgård, inför midsommarfirandet. Arrangör: Rudskoga Hembygdsförening och Bygderåd Fredag 23 14.30 CAFÉ PÄRLAN - MIDSOMMARFIRANDE Arrangör: Kristinehamns Församling 14.00 MIDSOMMARFIRANDE på Rudskoga Hembygdsgård. Arrangör: Rudskoga Hembygdsförening och Bygderåd 15.30 MIDSOMMARFIRANDE på Norrgården kom. Arrangör: Kristinehamns och Varnums hembygdsförening MIDSOMMARFIRANDE PÅ BERGSJÖ BYGDEGÅRD Dans kring stången till fin musik. Servering och lotterier. Arrangör: Bergsjö Bygdegård Lördag 24 18.00 ÖLME KYRKA Musik vid helgsmål, Trio Accanto. Andakt: Kjell Nilsson. Arrangör: Ölme Församling Söndag 25 14.00-18.00 FRILUFTSGUDSTJÄNST vid Visnums och Visnums-Kils Hembygdsgård. Aamtidigt avslutar vi 8 damers konstutställning i Gamla Skolan. Arrangör: Visnum och Visnums-Kils Hembygdsförening 14.30 GUDSTJÄNST VID SKAGERNS STRAND med Uno Gustavsson, Körsång, Anne Benedictzen, Peter de Bruin, Marie Tjärnbro. Servering. Arrangör: Nysunds Församling 8.00 LÅNGPADDLING - KAJAK Samling vid Kapurja. Planerad långtur till Härö om vädret tillåter. Ansvarig ledare: Christer Pertun, tfn 0550-521 05, 070-625 21 05. Pris: medlem 50:-, icke-medlem 75:-. Arrangör: Friluftsfrämjandet i Kristinehamn Tisdag 27 19.00 ÖSTERVIKS KAPELL Musik i sommarkväll "Jazz i sakral miljö", Maria Lindwall, Hans Kant, Dietmar Schmidt, Magnus Lindgård och Sune Ståläng, Servering, kollekt, Österviks kapell. Arrangör: Österviks Kapellstiftelse Onsdag 28 17.30- ca 21.30 KVÄLLSTUR - KAJAK Samling vid Picassoskulpturen 17.30. Åter Picasso ca 21.30. Ansvariga ledare: Peter Jensen, tfn 0550-132 19, 070-582 72 40, Jan-Erik Brattlöv, tfn 0550-185 17, 070-548 30 55. Arrangör: Friluftsfrämjandet i Kristinehamn 19.00 TRÄDGÅRDSMÖTE Plats: Frosterud. Rune Andersson, Familjen Kihlström. Servering. Arrangör: Nysunds Församling 19.00 UNDERHÅLLNING, PICASSOUDDEN New Sound Country, Åtorp. Arrangör: Picassouddens Kiosk & Café Torsdag 29 17.30- ca 21.30 NYBÖRJARTUR - KAJAK Samling IFK:s klubbstuga 17.30. Åter ca 21.30. Denna kväll gör vi en kortare tur för dig som är nybörjare. Ansvariga ledare: Peter Jensen, tfn 0550-132 19, 070-582 72 40, Mårten Karlsson, tfn 109 34. Pris: medlem 20:-, icke-medlem 30:-. Arrangör: Friluftsfrämjandet i Kristinehamn 18.00 ÖLME KYRKA Musik i sommarkväll, Mona Nylin-sång och piano. Ölme kyrka. Arrangör: Ölme Församling Kultursekreterare 1B. Kulturförvaltningen 681 84 Kristinehamn Tfn 0550-880 76 Fax 0550-139 01 anna.swanberg@kristinehamn.se

• Värmland