Kristinehamns kommun tar initiativ för Världsvattendagen den 22 mars

Kristinehamns kommun tar initiativ för Världsvattendagen den 22 mars

Världsvattendagen, instiftad av FN 1992, är en årlig påminnelse om betydelsen av vatten och dess hållbara användning. I år ligger fokus på temat "Vatten för fred", vilket understryker vikten av tillgång till rent vatten för en konfliktfri värld.

Kristinehamns insatser för hållbart vatten

Genom att sprida kunskap och engagera både unga och gamla, strävar vi efter att skapa medvetenhet kring vattenfrågor och främja hållbara beteenden.

– Vatten är en avgörande naturresurs, och det är av yttersta vikt att vi alla tar ansvar för dess skydd och hållbara användning. Genom våra initiativ som kranmärkning av verksamheter och erbjudandet av alternativ som sjövatten för bevattning för privatpersoner, arbetar vi aktivt för en bättre och mer hållbar framtid, säger Jeanette Olsson, Kund och Marknad på Vatten & Avfall Kristinehamns kommun.

Kranmärk din verksamhet

Genom initiativet Kranmärk uppmuntrar Kristinehamns kommun företag att välja kranvatten i stället för flaskvatten, vilket inte bara minskar miljöpåverkan utan också främjar en hållbar vattenanvändning. Hittills har 28 verksamheter i Kristinehamn valt att kranmärka sin verksamhet och göra detta medvetna val, bland annat Kristinehamns kommuns egen konferens Morgondagens Totalförsvar. Morgondagens Totalförsvar är en träffpunkt där aktörer inom totalförsvaret möts för att utbyta erfarenheter, och skapa förutsättningar för vidare samtal och samverkan.

Sjövatten till bevattning

Som ett ytterligare steg mot hållbar vattenanvändning har Kristinehamns kommun installerat en pumpstation där invånare kan hämta sjövatten för bevattning av växter. Denna pumpstation, placerad nära korsningen Beckasinvägen/Vålösundsvägen i skärgården, erbjuder möjligheten att använda sjövatten för bevattning under sommaren i stället för att använda dricksvatten.

Genom gemensamma insatser och medvetna val kan vi fortsätta att främja en hållbar och fredlig användning av vatten i vår kommun och därmed bidra till en bättre framtid för oss alla.

Jeanette Olsson
Kund och marknad, Vatten & Avfall