Fotograf: Oksana Verkhola (bilden är beskuren).

Kristinehamns konstmuseums stipendium 2023 tilldelas Amanda Karlsson

Kristinehamns konstmuseums och vänföreningens stipendium 2023 har utsetts

2023-års stipendium från Vänföreningen Kristinehamns konstmuseum och Kristinehamns konstmuseum tilldelas Amanda Karlsson.

Så här lyder juryns motivering:

”Du fokuserar just nu mycket på rumsliga installationer där du vill berätta något som springer ur din egen uppväxt i Värmland med skogen, bygden, berättelserna. Du har ibland kombinerat dina installationer med måleri, arbetat mycket med scenografin för att nå åskådarnas egna inre rum. Rent fysiskt vill du att man ska kunna rent kliva runt i rum som du skapar för att besökare ska komma nära det du vill de ska ta till sig. Du skriver: ”Jag tror att man kan hitta nya inre rum om man också befinner sig i nya yttre.”

Vänföreningen och Kristinehamns konstmuseum ger dig stipendiet för din personliga gestaltning av både installationer och måleri, din egenart på konstområdet.”

Amanda Karlsson (född 1989) är uppvuxen i Karlstad men bor och verkar i Göteborg. Hon uttrycker sin konst genom att bygga scenografier och iscensätta föreställda händelser som dokumenteras och återskapas i rumsliga installationer och målerier. Det handlar om berättelser från en fiktiv verklighet som bland annat hämtats från de djupa värmländska skogarna, mytologi och arbetarklass. I hennes senaste verk har hon jobbat mycket med rumsliga installationer där man som besökare rent fysiskt kan kliva in bland verken och komma både dem och sig själv närmare och få nya perspektiv. Befinner man sig i nya yttre rum kan man hitta nya inre rum i sig själv, tror Amanda.

Människan är konstant på jakt efter sanningen och det är något som Amanda jobbar mycket med i sin konst. Hon skapar rum som får fungera som en skådeplats för människans behov och längtan efter sanning och begriplighet.

Stipendiesumman omfattar 15 000 kronor och stipendiatens verk visas på Kristinehamns konstmuseum i samband med museets första ordinarie utställning 2023 Den osynliga världen med Hertha Hanson, Lin de Mol och Katrin Westman som pågår mellan 18/2-23/4 2023.

Presentation av stipendiaten sker på pressvisning onsdag 15/2 kl. 13.00 och utdelning av stipendiet sker vid vernissagen 18/2 kl. 13.00.

Kontaktpersoner:

Lena Örtlund
Intendent
Direkt: 0550-883 53

Elsa Hallbäck
Ordförande Vänföreningen Kristinehamns konstmuseum

Lena Örtlund

Verksamhetsansvarig intendent Kristinehamns konstmuseum & Kristinehamns Historiska museum 0550-883 53