Vinterns snöhjältar uppmärksammades

Vinterns snöhjältar uppmärksammades

Efter en ovanligt besvärlig vinter med växlande temperaturer, snökaos och blixthalka uppvaktade kommunen sina egna medarbetare och lokala underentreprenörer som jobbat hårt under vintern.

– Jag vill säga stort tack till alla som varit involverade. Alla har verkligen ställt upp och hjälpt till utan att tveka en sekund, säger Christer Johansson, driftchef, offentlig miljö.

Snöröjning är något som engagerar varje vinter och i år var inget undantag. Trots det hårda klimatet som rådde har snöröjarna denna vinter fått ovanligt mycket uppbackning och hejarop på sociala medier.

– Det har varit ett hästjobb att få ihop det och det tror jag medborgarna har förstått i år. Vi är rätt vana att få kritik för på vilket sätt vi röjer och invånarna kan bli sura över att det blir en snövall utanför deras uppfart, men kommentarerna har varit väldigt mycket mer peppande i år. Vi har till och med fått höra från Hammaröbor att vi borde komma dit och skotta deras gator, säger Christer Johansson.

En av kommunens egna snöröjare Ronny Gustafsson fyller i.

– Det tog mig ungefär 6-7 timmar att ta mig igenom mitt distrikt, och när man var klar med sin runda så var det dags att börja om där man startade. Att det tar sådan tid med ett distrikt vet nog inte folk.

Alla hjälps åt

Kommunen har förutom egen personal ett antal underentreprenörer som jobbar självständigt men på uppdrag av tekniska förvaltningen. Under träffen bjöds det på kaffe, tårta och bullar och man passade även på att prata lite om vad som kan bli ännu bättre tills nästa vinter. Samarbetet mellan alla parter är av största vikt.

Christer Johansson förklarar;

– Alla har hjälpts åt. Vi har haft kontorsfolk som hoppat in och handskottat, och LBC har ställt upp och hjälpt till att sanda när det var som värst med halkan. Och till alla er som handskottar i blötsnö vill jag bara säga, vilken bedrift!

– Man kan vara trött och sliten efter en lång dag, men det har inte varit några sura miner, tillägger Ami Johansson, arbetsledare, offentlig miljö.