"Hyllning till Stravinsky"- 85 av Bengt Olson.

FINISSAGE OCH FILMPREMIÄR

Den 12- 13 september är det finissagehelg för utställningen "Bengt Olson valde Paris" på Kristinehamns konstmuseum och den 12 september kl 12.00 samt 14.00 premiärvisar vi den nya filmen om Bengt Olson "Konstnären och entreprenören"  av produktionsbolaget Sebra Film. Stefan Degerlund från produktionsbolaget kommer till konstmuseet och berättar mer om filmen.

– Det känns fantastiskt att vi får möjligheten att premiärvisa filmen om Bengt Olson i samband med finissagen av utställningen.
Det är en hel del nytt material som visas i filmen men även glimtar från Bengt Olsons tid i Paris, det blir en spännande upplevelse, säger Pernilla Andersson, museipedagog på Kristinehamns konstmuseum.

Öppet lördag-söndag 11-16. Fri entré.
Boka din plats på infokonstmuseum@kristinehamn.se. Max 50 personer i publiken.
Varmt välkommen!

Har du frågor om finissagehelgen eller filmen? Kontakta vår museipedagog Pernilla Andersson på
pernilla.andersson@kristinehamn.se eller telefon 0550- 88203.
Stefan Degerlund, filmproducent, telefon: 070-621 52 22.

Regioner

Inrymt i en gammal panncentral, på det före detta sjukhusområdet Marieberg, ligger Kristinehamns konstmuseum med utsikt över Vänerns glittrande vatten.

Under åren har museet visat utställningar med storheter som Pablo Picasso, Henri Matisse och Alvar Aalto arbetar vi främst med att visa konstnärskap från den idag aktuella konstscenen. Genom att museet, tillsammans med vår vänförening, delar ut ett årligt stipendium finns också utrymme för oetablerade konstnärer att få visa sitt konstnärskap.

Kristinehamns konstmuseum slog upp portarna 1997 på området Marieberg. Område har under årens lopp varit en plats för verksamheter av vitt skilda slag. Under större delen av 1900-talet låg här ett större mentalsjukhus. En före detta terapiavdelning högst upp i en byggnad fick till en början fungera som museets utställningslokaler.

Lena Örtlund

Presskontakt Verksamhetsansvarig Kristinehamns konstmuseum 0550-88353

Ett museum för modern och samtida konst.

Kristinehamns konstmuseum visar modern och samtida konst av den typen som vanligtvis visas i storstäderna. Här presenteras ett mångsidigt utbud med nationell och internationell konst. Utställningarna visar konst av såväl traditionell karaktär som nyare tekniker. Museet har också en konstsamling med fokus på verk skapade av konstnärer från regionen.

Kristinehamns Konstmuseum
Dr Enwalls väg 13