Fönstertillverkaren Kronfönster, Gasellföretag för andra året i rad!

Kronfönster är ett av årets 8 gasellföretag i Kronobergslän. Fönstertillverkaren Kronfönster har mer än dubblat sin omsättning på 3 år, under samma tid har fönstermarknaden i Sverige gått ner 30 %.

Prisutdelningen som anordnas och arrangeras av Dagens Industri www.di.se ägde rum i Konserthuset i Växjö den 6 oktober 2011.

Årligen utses mindre än 0,5 procent av alla Sveriges aktiebolag till Gasellföretag och på grund av lågkonjunktur och finanskris har det aldrig funnits så få Gasellföretag som 2011, 624 st i hela Sverige, varav alltså 8 i Kronobergs län.

Gasellkriterierna
För att utses till Gasell måste företaget uppfylla alla dessa kriterier. Det är alltid företagets fyra senaste årsredovisningar som ligger till grund för Gasellundersökningen.

En Gasell har …
..en omsättning som överstiger 10 Mkr.
..minst tio anställda.
..offentliggjort minst fyra årsredovisningar.
..minst fördubblat sin omsättning, om man jämför det första och det senaste räkenskapsåret
..ökat sin omsättning varje år de senaste tre åren
..ett samlat rörelseresultat för de fyra räkenskapsåren som är positivt.
..i allt väsentligt vuxit organiskt, inte genom förvärv eller fusioner.
..sunda finanser.

2010 vann ni Gaselltävlingen och blev Smålands snabbast växande företag med en tillväxt på 377 % Hur kan Kronfönster år efter år visa upp sådan tillväxt?

Carl-Gustaf Svensson grundare av Kronfönster

”Kronfönsters måtto är, Energifönster, snabbare, bättre, billigare” Tydligen tycker kunden att vi lever upp till detta. Det är alltid kunden som avgör om vi lyckas sälja de produkter vi tillverkar, det är alltid kunden som berättar för sina vänner och bekanta om de är nöjda med våra produkter, tydligen är kunden det och till och med väldigt många kunder, är väldigt nöjda, skulle jag säga.”

Hur kan ni växa så kraftigt på en sjunkande marknad?

Carl-Gustaf Svensson grundare av Kronfönster

”Det är ju en bra fråga, men jag tycker att det ofta finns enkla förklaringar till svåra frågor. Företagsekonomer skulle kanske säga att Vi har rätt marknadsmix, vi erbjuder kunden det hon vill ha, i rätt tid och vi gör det till rätt pris. Att vi har kvalitetssäkrat och optimerat vår produktion och logistikflöde. Att vi finns, där kunden letar efter fönster.

Vi smålänningar försöker förenkla så mycket som möjligt och jag skulle vilja ta svaret ett steg längre. Att vi blir ett av Sveriges snabbast växande företag, och Gaseller år efter år skulle man kunna enkelt förklara, genom att säga att kunden tycker att vi håller det vi lovar, gör man det, så tror jag att företag långsiktigt lyckas”

Vad är det som gör era produkter så bra att ni säljer så mycket?

Carl-Gustaf Svensson grundare av Kronfönster

Det finns många saker. Dels känner vi marknaden. VI vet vad kunden vill ha. Sen är vi innovativa och kommer med många nyheter på marknaden.

Vi har dessutom ett starkt produktsortiment. Vi har tillverkning av trä, trä/aluminium, pvc och helaluminium. Vi har kort sagt det mesta inom ljusinsläpp.

VI äger egna fabriker, säljer direkt till slutkund, vilket gör att vi kan skala av priset 20-30 % mot de andra tillverkarna, utan att för den skull, tappa i kvalitet till kunden. Vi säljer aldrig till lågt pris utan att erbjuda kvalitet. Kronfönster ska vara lågpris med mening, det lever vi alltid upp till.

Dessutom är en rad finesser standard på våra produkter. Allt detta tillsammans gör att vårt erbjudande är mycket attraktivt och är det så, då blir man Gasell. På småländskt manér, lätt eller hur?

Hur ska ni gå vidare nu? Vad är nästa mål?

Carl-Gustaf Svensson grundare av Kronfönster

När vi blev årets Gasellföretag i Kronoberg förra året, så satte vi oss ner och gjorde en ny marknadsplan ”upp till 13”, den löper och mynnar ut i slutmålet att vi ska dubbla vår omsättning till 2013, och då bli Sveriges största tillverkare av pvc fönster. Vi har fått revidera denna marknadsplan i år. Redan innevarande år 2011, lyckades vi med det målet. Vi kommer att presentera en ny och omarbetad plan, med nya målsättningar i början på 2012, vi får se vad den landar.

Klart är att vi har tagit nya avstamp för att bli Gasell även 2012, vi har den 1:e oktober anställt ytterligare 2 säljare samt en kvalitetsansvarig, som ska stärka våra positioner ytterligare. VI har mycket hög och jämn kvalitet på våra produkter men vi vill säkra upp dessa positioner inför de nya produkter vi ska lansera nästa år. Säljarna är ett välkommet tillskott till vårt säljteam som har haft en kraftig arbetsbelastning under året.

Vill Kronfönster bli Sveriges största tillverkare av fönster?

Carl-Gustaf Svensson grundare av Kronfönster

(Ha-ha), Ja, varför inte? Om kunden vill det, så blir vi det, men vi har ju en bit kvar i så fall. När jag startade Kronfönster för 6 år sedan, sa jag att vi aldrig skulle bli mer än 10 personer på företaget, vi är nu 40 anställda, så jag ska väl inte säga att det inte är målet, för det kanske jag får käka upp om ett antal år.

Att vara Gasell, innebär att man ska växa med lönsamhet, det innebär att man kan växa snabbt men alltid måste hålla koll på sina kostnader. Självklart skulle vi kunna tok-belåna oss, raskt köpa ny tillverkningskapacitet och hoppas på det bästa, men så funkar vi inte. Vi vill växa, men vill göra det med kontroll. Att växa 30-40 % per år som vi har gjort sedan start är svårt nog, vi får se vad framtiden ger för handen.