Gå direkt till innehåll
Pressinbjudan: AW för musikbranschen - lär dig mer om streamingekonomin med Daniel Johansson!

Pressmeddelande -

Under fyra tillfällen i vår kommer artister, musiker, låtskrivare, skivbolag, förlag och alla som är verksamma i musikbranschen i Västra Götaland och Halland få en unik möjlighet att vara med på en serie "kunskaps-AW's", med tillhörande mingel och livemusik. Eventen producerar av Kulturakademin och genomförs på och i samarbete med: Pustervik, Musikens Hus, Skeppet och Monument.

Daniel Johansson, skribent/analytiker på Musikindustrin.se och forskare på Högskolan i Innlandet i Norge, kommer gå igenom hur streamingekonomin fungerar bakom kulisserna, hur de nya fördelningsmodellerna från streamingtjänster som Spotify och Deezer påverkar branschen, hur algoritmerna bakom spellistor fungerar och vad som är viktigt att tänka på när man väljer en distributör att samarbeta med.

Till varje föreläsning bjuds en utvald expert in från en streamingtjänst eller en distributör, som ger ytterligare perspektiv på området, och det ges gott om utrymme för alla som medverkar att ställa frågor och diskutera.

Kvällen avslutas med en gratis livespelning som är öppen för deltagare men också utomstående publik. Klara artister i dagsläget är: Fågelle (Klara Andersson), Klara Goliger och Muchas Gracias.

Första evenemanget äger rum den 29 apr. 2024 med början kl. 16:30 på Pustervik. Liveartist: Klara Goliger

Del 2 sker den 15 maj på Monument. LiveArtist: Fågelle

Del 3 sker den 30 maj på Musikens Hus. Liveartist: Muchas Gracias

Del 4 sker den 5 juni på Skeppet. Liveartist: TBA

För ytterligare frågor, kontakta gärna Ann-Sophie Cordes.