Från bänken i Alby 1983 till "Så mycket bättre 2023"!

Dogge firar 40 år - Klar för Så mycket bättre

- Under hela min karriär har jag släppt 26 album, varit med i filmer, haft med min röst i tv-serier och medverkat i en rad olika tv-produktioner och i reklamsammanhang. Jag har även fått 2 grammisar, blivit invald i Swedish Music Hall Of Fame, tagit emot Cornelis-priset, haft konstutställningar och signerat mina böcker på mässor. Nu har jag fått den stora äran att få medverka i Sveriges största Tv-program Så mycket bättre.

Men allt började för Douglas León på en bänk i Alby 1983. Idag bär bänken skylten ”Här blev Dogge Dogge”. Dogge berättar: Min farsa drog till USA 1981 och i samma veva blev jag helt knockad av rap och reggae-artisten Yellowman. Mycket av hans musik och rytmer har följt mig genom hela karriären. Men det som fick mig att börja rappa var The Sugarhill Gang. Jag satt där på bänken eller i vännernas trappuppgångar och drömde. När Carola vann Melodifestivalen väcktes något i mig. Att vem som helst kan lyckas i förorten, bara man kämpar och tror på sig själv. Det var Carola som fick mig att bli rappare. Tack Carola!

Vi började rappa i tunnelbanan med konduktörs-mikrofonen utan tillstånd. Till slut frågade vi konduktören om lov och då lät han oss rappa till nästa station och på så sätt fick jag ett namn på linjen. Jag var där varje dag och tränande och efter tag så började det komma folk för att lyssna på den unga killen som rappade på linjen. Man kan höra tunnelbanan-vibben på låten ”Snubben”. Hiphopen exploderade som en bomb vid den här tiden. Alla hade sina gäng som dansade breakdance, rappade och målade graffiti.

Dj-Salla började i min klass. Han ville bli DJ och vi bildade hiphopgruppen The Latin Kings. 1992 var vi med i Rap-SM. The Latin Kings kom bara trea och Infinite Mass vann. Vi trodde där och då att det var kört för oss. Men det största den kvällen var att Gordon Cyrus kom fram till oss och sa att det fanns stor potential i vår hiphop-grupp. Han hade studio och det var där vi spelade in vår första låt ”Snubben”. Vi signade med ett litet bolag; Alpha Records och när låten kom ut 1993 brakade det loss för oss. Warner signade The Latin Kings och vi slog igenom i hela Sverige och åkte på turné. Vi släppte vårt första album ”Välkommen till förorten” 1994 och låten ”Snubben” blev den mest visade videon på ZTV. Vi var unga och stökiga. Det var ett galet år med allt ifrån resor till Latinamerika och helt galna erbjudanden om miljonkontrakt med andra skivbolag. Vi var inte så bra på det där med administration och juridik och när andra skivan kom 1996 floppade den helt och vi fick inga jobb alls. Jag börja hänga på gatan med dåliga människor och trodde allt var över för mig. Vid 00-talet trodde jag att mitt liv skulle rasa men då kom det en ny hiphop-våg i Sverige. Vi blev då veteran-rapparna och i den vevan så gjorde vi albumet ”Mitt kvarter” med Virgin Records. Jag träffade min fru, lugnade ner mig och med albumet kom hitlåtarna ”Blend Dom” och ”Det är knas” och återigen kallades vi ”kungarna av hiphop”. Våra album satte grunden för mycket av dagens svenska hiphop.

2002 var det alldeles för många slitningarna i bandet och vi bråkade mer än vi skrev musik. Alla ville göra olika saker. Det gick bra för oss på grund av att vi hade mycket spelningar. Men jag jobbade för mycket. Jag glömmer aldrig när jag tog med mig Håkan Hellström till studion. Jag visste att han skulle bli Sveriges största stjärna och jag hade rätt. Men skivan med Håkan blev vårt sista album. Min fru fick vara med och göra det. Sedan dog hon i cancer och då rasade allt för mig. Jag la av helt med musiken, tog min BMW 535 och höll på att köra ihjäl mig. Jag har förlorat tre körkort med den bilen… Men 2006 hittade jag tillbaka igen och gjorde låten ”Älskad Fågel” som handlade om min avlidna fru. Jag har alltid jobbat extremt snabbt i studion. Rodde tyckte att jag borde göra ett solo-album. Det blev albumet Super Classico som EMI gav ut. Branschen hade förändrats då med alla nedladdningar. Men till slut fick jag göra en låt med Yellowman och det knyter ihop säcken hur allt en gång började.

Efter det fick jag filmroller bland annat i ”Förortsungar" tillsammans med Gustaf Skarsgård. Det var väldigt kul och inspirerande och det är något jag gärna provar igen i framtiden.

2007 ringde Elgiganten och ville ha mig i reklamen ”Cykel på köpet”. Jag ska berätta hur allt det där gick till: Jag var deprimerad under den där tiden av allt jag gått igenom. Jag höll på att förlora huset. Då ringde det i min fax-telefon. Elgiganten ville ha en reklamfilm med rap om cyklar. Dom hade hundratals cyklar dom ville att jag skulle åka på turné med. Men jag måste berätta om när vi gjorde inspelningen. Jag kom till Mikeadelica studio och Micke som jag hade uppträtt med i Rap-SM. När jag kom fram skiter min hund i hans studio. Ledsen Micke. Då sa jag till honom: Vi kommer göra jävligt mycket pengar. För när en hund skiter inomhus så betyder det i Pappas land att vi kommer vinna pengar. Sen drog jag till Caribien och höll tummarna för reklamfilmen och låten.

Jag hade rätt för i tre år blev det turné med ”Cykel på köpet”. Jag fick dela ut cyklar och hade det inte varit för den låten hade jag nog inte levt idag. Det räddade mitt liv och jag blev folkkär med hela svenska folket i och med ”Cykel på köpet”. Folk kom fram till mig på stan och kände igen mig från låten och reklamfilmen och den är idag en av Sveriges mest kända reklamfilmer någonsin. Resten är historia. 2019 spelade vi på Nalen en sista gång med Daddy Boastin. Vila i frid min vän. Under åren efter cykeln har jag varit med i en massa tv-program och jag har turnerat världen runt med Rodde med alla gamla och nya hits.

I år kommer jag släppa tre album, två böcker och medverkar i Sveriges största tv-produktion. Jag firar 40 år som artist och hiphopen firar 50 år. Det har varit en rolig resa i en berg och dalbana. Men jag kommer alltid fortsätta att rappa på bänken, linjen och inför en publik som vill lyssna på mig".

Jag älskar hiphop! Tack hiphop!" - Dogge Doggelito

Kontakt:
Boka Dogge Doggelito till företagsfesten, julgalan eller nattklubben i höst och vinter
Magnus Tunmats - Kulturaktiebolaget - boka@kulturaktiebolaget.se - 08-36 22 21

Press och intervjuförfrågningar: