Martin Roos (fd. Kent) & Byråkrat har turnépremiär ikväll och berättar om nya släppet

Martin Roos och sitt Byråkrat har premiär ikväll på sin turné på Musslan i Stockholm. Förra veckan auktionerade Martin ut en hemma-hos konsert för Musikhjälpen. Auktionen avslutas imorgon. Nu är Byråkrat aktuella med sin instrumentala cover av Joy Divisions ”Shadowplay”.

Bakgrunden till att jag gjorde låten var att en kompis till mig i förlagsbranschen pitchade låtar till en kommande TV-serie och frågade mig om jag kunde tänka mig att göra en version. Som vanligt är det ett gäng låtar som skickas in och min tanke var att jag ger ut den oavsett om den kommer med eller ej. Vi kommer premiärspela låten live på Musslan i Stockholm den 17/12 berättar Martin Roos

Från SAVANT musikmagasin

Ni spelade nyligen på Live at Heart i Örebro. Vad händer härnäst?

— Jag har ju med mig Heikki och Mattias på gitarr. Vi har sagt såhär, att det lilla gaget vi drar in ska vi ha till en resa. Så vi har bokat en resa till New York i oktober, så får vi se om vi lyckas få till någon liten spelning där, det vore jävligt coolt. Så det är Örebro och New York. Säger Martin och skrattar.

— Sen fick jag ett uppdrag att göra en cover på en Joy Division-låt faktisk, "Shadowplay", för att pitcha den till en film. Det är väl säkert hundra låtar som pitchar, så det är en long shot. Men blir det inte av så kommer jag att ge ut den ändå.

Martin drar igång låten och en monoton och bestämd basgång vandrar fram som en ångvält med en smygande synth vid dess sida. Rummet fylls av det karaktäristiska soundet som Byråkrat. har skapat.

— Det är några som har hört musiken live och som är peppade på att sjunga in vokaler och skriva text. Men det ligger mycket på tankestadiet.

Lyssna på Shadowplay här:

Turnéplan:
17 dec - Musslan - Sthlm
18 dec - Café Samt - Enköping
19 dec - Biografbaren - Eskilstuna
20 dec - Banana Moon - Örebro

Information om Byråkrat:
Byråkrat. är skapat och administrerat av Martin Roos. Martin spelade gitarr i Kent mellan åren 1991-1995 och var även deras manager under 15 år. Nuförtiden arbetar Martin som ledare inom Eskilstuna Kommunkoncern. Tillkomsten av Byråkrat. är sprunget ur en idé att skapa instrumental musik för kontoret. Eller om du vill - Muzak för den ensamma byråkraten.

Det självbetitlade albumet ”Byråkrat.” släpptes den 1 april 2018 och musiken beskrevs av Jan Gradvall i DI Weekend som: "..instrumental, gitarrdriven, suggestiv och vacker, präglad av ett regnmolnsgrått vemod..."