Svenska Akademien firar 25 år med jubileumsturné 2024

Svenska Akademien till Kulturaktiebolaget

Nu välkomnar Kulturaktiebolaget Svenska Akademien till familjen!

"Det känns otroligt inspirerande att jobba tillsammans med Kulturaktiebolaget inför bandets jubileumsår 2024. Vi ser fram emot stordåd. Lovar att publiken inte kommer bli besviken. Vi har faktiskt redan satt igång" säger Carl-Martin "Sture" Vikingsson, en av Svenska Akademiens två sångare.

Svenska Akademien etablerade sig under 00-talet genom intensivt turnerande som en av landets bästa och flitigaste liveakter.

Musikkollektivet Svenska Akademien bildades 1999 och debuterade med EPn »Snapphaneklanen« 2001. Under 00-talet släpptes fyra fullängdsalbum; »_Med anledning av« (2002), »Tändstickor för mörkrädda« (2004), »Resa sig opp« (2005), Gör Det Ändå (2007) samt samlingen »Upphovsmännen Till Den Skånska Raggan« (2006) och liveskivan »En Kväll På Mejeriet 2007« (2020).

Gruppen har dessutom släppt ett antal singlar och medverkat på diverse samlingsskivor. Svenska Akademien nominerades till P3 Guldmicken 2005. Under perioden gjordes konserter i hela Sverige, men också i Norge och Danmark. Under 2010-talet och gjorde Svenska Akademien bara ett fåtal konserter på större scener. 2021 släpptes singeln »Glider Ifrån Varann«. Våren 2023 gjordes en utsåld klubbturné under namnet »Brandfacklor för ljusskygga«. Nästa år firar Svenska Akademien 25 år med en storslagen jubileumsturné.

"Vi har sedan vi starta bolaget strävat efter att jobba med musik som berör. Jag ser så fram emot att få jobba med Svenska Akademien som har varit favoriter länge och jag älskar dom, deras underbara energi och framförallt deras härliga musik. Det ska bli så spännande och fantastiskt att få ta mig ann dom." säger Björn Lycklig Wallgren, Agent/Manager

Boka Svenska Akademien - 25 års jubileum!
Mejl: kontakt@kulturaktiebolaget. se

Fotograf - Svartvita bilderna