Danska publikfavoriterna Thorbjørn Risager & The Black Tornado firar 20 år och återvänder till Göteborg och Malmö i vinter

Äntligen ser vi ljuset i slutet av tunneln, och bluesgeneralen Risager ger sig ut på vägarna igen, med nyutgivna ”BEST OF” i ryggen och ytterligare ett album som släpps i höst! Den 15 december intar bandet Pustervik och dagen efter blir det återigen ett välkommet besök på KB.

Tjugo år. Det är en livstid inom rock'n'roll. Tillräckligt länge för att tugga sönder och spotta ut artister som inte tar det på allvar. Men också tillräckligt länge för att de som lever, andas och blöder musik ska kunna bygga upp ett avundsvärt livsverk.

Sedan Thorbjørn Risager först dök upp på radarn i förra sekelskiftet, när en handfull danska pubgäster upptäckte denna oslipade diamant på den köpenhamnska scenen, har hans meteorlika uppgång sällan gett honom tid att se tillbaka. Nej, denna kritikerrosade låtskrivare, unika sångare och uttrycksfulla gitarrist, och ledare av det kraftfulla bandet Black Tornado, har haft ögonen på horisonten: nästa stad, nästa konsert, nästa album. De har verkligen etablerat sig som ett internationellt band av högsta kaliber med sin starka och dynamiska scenshow och förädlade, rytmiska blues med inslag av både rock, soul, roots, americana och funk.

Sättning:
Thorbjørn Risager – sång och gitarr
Emil Balsgaard – piano och orgel
Joachim Svensmark – gitarr och backup vocals
Kasper Wagner – tenor/alt/baryton sax (eller Hans Nybo, tenorsax)
Peter Kehl – trumpet/flygel horn och backup vocals
Søren Bøjgaard – bas / synthbas / samples
Martin Seidelin – trummor och backup vocals

15/12/2022 - Göteborg, Pustervik
16/12/2022 - Malmö, KB

Biljetter finns ute till försäljning nu via Kulturbolaget.se.