Hederos Hellberg och Slowgold gör gemensam konsert på Palladium i höst

Hederos Hellberg och Slowgold gör gemensam konsert på Palladium i höst

Den återförenade musikerduon Hederos Hellberg kommer äntligen till Malmö och gör då gemensam sak med hyllade och Grammis-belönade Slowgold! Den 8 oktober äntrar de scen på Palladium för en intim kväll fylld av kärlek och vemod.

HEDEROS HELLBERG
Mattias och Martin, bördiga från Karlstad, Värmland, spelade tillsammans i rockbandet Nymphet Noodlers. Hederos Hellberg blev en musikduo som var aktiv från början av 2000 till 2003. Duon släppte två fullängdsalbum, en EP och en liveplatta. Under tiden turnerade duon flitigt i Skandinavien men även i Europa där de också fick strålande recensioner i media. Mot slutet av 2002 bestämde sig Hederos Hellberg för att avsluta sitt samarbete och gjorde ett antal avskedsspelningar i Sverige och Norge, med en sista spelning på ett utsålt Göteborgs Konserthus i januari 2003. Sedan dess har det varit tyst från duon förutom en enda spelning på Way Out West 2008. Under hösten 2021 avslöjade de sina planer på en återföreningsturné som skulle besökt Malmö vintern 2022, innan pandemin kom i vägen. Nu är det äntligen dags att kunna välkomna duon till stan!

Mattias Hellberg – sång/gitarr/munspel
En av Sveriges mesta rockgitarrister och sångare som har spelat med Håkan Hellström, Nationalteaterns Rockorkester, Stefan Sundström, Erlend Ropstad, Janove (Kaizers Orchestra), Nymphet Noodlers, The Hellacopters, The Soundtrack of Our Lives, och många andra. I katalogen har han dessutom fem soloalbum.

Martin Hederos – piano/klaviatur
Få musiker besitter förmågan att kasta sig mellan roller, instrument, stilar och sammanhang som Martin Hederos gör. Världsturnerande rocker i The Soundtrack of Our Lives, progressiv jazzpianist i en av landets största jazzexporter, Tonbruket, ett tag medlem i magnifika orkesterdundret Fire! Orchestra, pianist bakom bl.a Ane Brun och Anna Ternheim, part i flertalet uppmärksammade duoprojekt med namn som Mattias Hellberg, Nino Ramsby och Sofia Karlsson, medverkade i hyllade äventyrliga jazzkombon Hederosgruppen och projektet Osebol med Marit Kapla. Den senast bedriften var att komponera soundtracket till SVT-serien Tunna blå linjen, tillsammans med Irya Gmeyner.

SLOWGOLD
Slowgold är Amanda Wernes musikaliska alias. Hon skapar tidlösa, poetiska historier som bärs fram med hjälp av såväl distade gitarrer som drömska sångutsvävningar. I april 2022 släpptes Slowgolds sjunde skiva "Kärlek", där ett enklare, intimt och mer direkt språk fått ta plats. Oro och ilska har fått stå tillbaka för klarhet och en lättnad över att ha kommit igenom stormen. Skivan har även sina egna transformationer, den är sin egen berg- och dalbana. "Kärlek" är precis som det tidigare verket "Aska" inspelat tillsammans med Mattias Glavå, men mixat av Thomas Andrén (Studio Oodion) och Amanda själv.

Musiken har kallats drömrock och rötterna står att finna genom hela rockhistorien. På detta album hör man ekon från Cocteau Twins, Nick Drake, Yo La Tengo, The Cure och Stina Nordenstam. Med mer plats för synt och fler melodiska utsvävningar har Slowgold tagit ett steg vidare från tidigare album och samtidigt ytterligare utkristalliserat det egna soundet.

Live är Slowgold Amanda Werne (sång/gitarr), Johannes Mattsson (bas), Erik Berntsson (trummor) och Viktor Hanson (synth/keyboard).

Biljetter finns ute till försäljning nu via Kulturbolaget.se.