Dansen Hus: Mänskliga rättigheter, William Forsythe och svenska urpremiärer i höst

Mänskliga rättigheter och yttrandefrihet. Det är temat för höstsäsongen på Dansens Hus, något som återkommer i flera föreställningar, diskussioner och inte minst under symposiet Weaving Politics . I höstprogrammet syns en av världens främsta koreografer, William Forsythe, liksom fyra svenska urpremiärer av bland andra Gunilla Heilborn, Kenneth Kvarnström och Helena Franzén. Den 14 augusti släpps biljetterna till alla föreställningar.

- Mänskliga rättigheter och yttrandefrihet är svåra ämnen. Det är därför kulturinstitutioner som Dansens Hus är ett av de bästa ställena att problematisera dessa frågor. Det är en alternativ plats där kulturer i konflikt kan mötas - utan konflikt, säger Teaterchef Virve Sutinen.

En av föreställningarna som ingår i temat mänskliga rättigheter är Constanza Macras/DorkyPark och föreställningen Open for everything, 7-8 september. Dansens Hus stora säsongsöppning är ett bidrag till det romska jubileumsåret . Här vänder argentinska koreografen Macras blicken mot de utsatta romerna i Östeuropa, där hon efter en auditionturné handplockat en stor grupp musiker, artister och dansare som medverkar på scen.

I temat ingår också Shobana Jeyasingh Dance med Too Mortal, ett nytt dansverk som hade urpremiär på Venedigbiennalen i juni. Verket är skapat för kyrkor och kommer att spelas 12-13 september i St Jacobs Kyrka. Iraqi Bodies och Unidentified är ytterligare en del i temat, ett verk om en grupp människor klädda i niqab. Säsongens röda tråd avslutas med ett gästspel av en av världens främsta koreografer, William Forsythe. Hans kompani framför performanceinstallationen Human Writes 14-15 december på Norra Latin tillsammans med dansare från ccap och Cullbergbaletten. Installationen ingår i symposiet Weaving Politics som hålls i Stockholm 14-16 december. Handlar om koreografi, mänskliga rättigheter och våld, initierat av Cristina Caprioli och samproducerat av ccap, Cullbergbaletten och Dansens Hus.

Svenska urpremiärer är också ett tema på Dansens Hus i höst. Helena Franzén, som fick Svenska Teaterkritikers Förenings danspris förra året är aktuell med Slipping Through My Fingers, premiär 28 september. Gunilla Heilborn betraktar världen i Akademien, premiär 19 oktober, medan K.Kvarnström & Co gör föreställningen Come back (to me), med tre dansare och två livemusiker. Premiär 1-2 november. Alice Kollektiv hyllar kompositören John Cage som skulle ha fyllt 100 år i år med föreställningen Ryoanji – ett möte. Premiär 24 november på Lilla scen.

Alla höstens föreställningar:

STORA SCEN
7-8 sept Constanza Macras/DorkyPark – Open for everything (DE)
Romska berättelser med handplockade romska artister, dansare, musiker från Östeuropa.
12-13 sept. Shobana Jeyasingh Dance - TooMortal (St Jacobs kyrka)
Nytt dansverk för kyrkor I Europa. Hade premiär på Venedigbiennalen 14 juni.
13-14 sept. Shobana Jeyasingh Dance Classic Cut
Dubbelföreställning. Urban dans, hybrid mellan samtida och klassisk indisk.
28-29 sept Helena Franzén Slipping Through my fingers, Urpremiär
Om ögonblick som går en ur händerna. Musik av Johan Skugge och Jukka Rintamäki
5-6 okt Peeping Tom - 32 RUE VANDENBRANDEN
Surrealistisk vintersaga.
19-20 okt Gunilla Heilborn – Akademien. Urpremiär
Akademien är ett ställe för diskussion. Kollektiv dans kan förekomma.
26 okt Pontus Lidberg - WITHIN (LABYRINTH WITHIN)
Passionerat triangeldrama. Film vävs ihop med berättelsen på scen.
1-2 nov K.Kvarnström & Co)- COME BACK (TO ME) Urpremiär
Dunkel punk och skir romantik.
9-10 nov Carte Blanche – Corps de walk
Norges största kompani ger futuristisk robotdans.
23 nov Iraqi Bodies – Unidentified
Om vem som döljer sig under slöjan.
1 dec . Nypremiär på Fredrik Benke Rydmans Svansjön.
14-15 dec THE FORSYTHE COMPANY . Human writes (DE) (Pelarsalen, Norra Lation). Del i symposiet Weaving Politics 14-16 december.

En av världens främsta koreografer, William Forsythe kommer till Dansens Hus för första gången. Här med en performanceinstallation som handlar om mänskliga rättigheter.

LILLA SCEN
30-31 augusti, 1 sept Lilla Scen. Urban Connection on tour.
Anna Näsström, What came out of the Mothership och Twisted Feet.
20-21 sept. Maija Hirvanen.
Finsk ironi om det socialdemokratiska välfärdssamhället.
3-4 oktober Alma Söderberg/Rodrigo Sobarzo – Cosas/Mining.
Rytmisk lek.
11-13 okt Björn Säfsten – Introduction
Piñata i upplösning, semiotiskt flimmer och ett kidnappningsdrama med förbundna ögon
15-17 nov C/Opmany – IKI, SHI, TAI
Akrobatik, dans, lekfullt.
24-27 nov Alice Kollektiv – Ryoanji – ett möte. Urpremiär.

En hyllning till ljudkonstnären John Cage som skulle ha fyllt hundra år i år.

För mer information, vänligen kontakta Emma Ågrahn, pressansvarig, Dansens Hus.
emma.agrahn@dansenshus.se
Bilder finns att ladda ned i vårt pressrum.

• dans
  • kultur