Hösten på Boulevardteatern

Höstsäsongen är fylld till bredden av både teaterns egna föreställningar och gästspel. Som vanligt satsar teatern stort på barnteater. Två premiärer för barn – ”Kenta och barbisarna” efter en bok av Pija Lindenbaum och den nyskrivna pjäsen ”Kometlängtan” av Eva C Johansson. Hyllade ”Hur långt när Alfons?” drar ut på turné runt om i Sverige. Ernst Brunners bok ”Kocksgatan” tar scenisk gestalt som en musikalisk roadmovie med Per Ragnar och musikerna Ide Schultz och Sulo. Premiär i november. Boulevardteatern hyllar också Hasse Alfredson 80 år med en filmfestival och även dramatikern och nobelpristagaren Dario Fo får en egen festival.

Barnens Boulevard inleds 3 sep med premiären på ”Kenta och barbisarna” efter Pija Lindenbaums bok med samma titel.  Ett drama om könsroller som utspelar sig i dagismiljö för barn från 4 år. My Areskough, som senast gjorde hyllade Charlies unge på Pantomimteatern, regisserar.

Den 1 okt är det dags för nästa premiär för de äldre barnen 8-12 år. Den nyskrivna pjäsen ”Kometlängtan” av Eva C Johansson regisseras av Boulevardteaterns chef Roger Westberg. Om en flicka vars mormor en dag måste ge sig iväg på en lång resa. En resa som hon inte tänker återvända ifrån.

Publiken utanför Stockholm får nu möjlighet att se hyllade Hur långt når Alfons? när föreställningen åker ut på turné runt om i Sverige.

Kocksgatan Revisited

En roadmovie i ord och toner.  ”Kocksgatan har alltid haft drag av boulevard mitt uppe i en erotisk rockteater”  säger Ernst Brunner. Den 11 nov har ”Kocksgatan revisited” premiär på Boulevardteatern.

Det är en återblick i Ernst Brunners mustiga och erotiskt laddade södermalmsroman ”Kocksgatan” som utgavs 1991 och som utspelar sig under några heta sommarveckor 1975 där vi får följa olika livsöden på en gata på söder. Livet och människorna flätas samman och varvas med musik där ett urval av Brunners dikter är tonsatta.

Medverkar gör Per Ragnar, Sulo, Idde Schultz, Magic Gunnarsson och Henrik Widén.  För regin svarar Roger Westberg

Impro@Boulevard forsätter på måndagskvällar där gäster får sina liv betraktade genom våra improvisatörers ögon. Säsongens första gäst blir Pernilla August den 3 okt.

En hyllning till filmmakaren Hasse Alfredson 8-11 sep

Hasse Alfredsson har precis fyllt 80 år. Det vill Boulevardteatern fira med en filmfestival Filmerna Picassos Äventyr, Ägget är löst, Den enfaldige mördaren, Att angöra en brygga,  Falsk som vatten och Äppelkriget kommer visas. Filmkritikern Ronny Svensson är festivalens konferencier och kommer samtala med gäster som Gösta Ekman, Stellan Skarsgård, Marie Göranzon och Per Waldvik.

Dario Fo Festival 20-24 sep

Kim Anderzon, Björn Granath och Peter Oskarson är några av de som medverkar i Boulevardteaterns hyllning till Dario Fo, den mest spelade levande pjäsförfattaren i världen. Fem dagar med samtal, föreläsning och några av Dario Fos pjäser framförda av Sveriges främsta uttolkare av Dario Fos dramatik.

Presskontakt: Yvonne Granath 073-759 89 64 eller mail yvonne@boulevardteatern.se

• improvistaion
  • roger westberg