PÅ STRINDBERGSTEATERN: ”FÖRESTÄLLNINGAR”

Den 18 augusti är det Sverigepremiär på Strindbergs Intima teater på den franska komedisuccén ”Jeux de scène” eller ”Föreställningar” som pjäsen heter i den svenska översättningen.  ”Föreställningar” är skriven av den prisbelönade dramatikern Victor Haïm. Den hade urpremiär i Paris 2002.

Vi möter två passionerade kvinnor - regissören Gertrude och skådespelerskan Hortense. Åren har gått och nu förenas vännerna återigen på teaterscenen. De vill upprepa ungdomsårens triumftåg. Men båda har förändrats - Gertrude är succéförfattare och vänsterintellektuell som vill göra revolution med sin konst. Hortense är kändis och stjärna i de mest populära TV-serierna.

Handlingen kretsar kring vänskap, rivalitet, drömmar, minnen och föreställningar som ställs mot verkligheten. Och om ögonblicket då stor konst ska skapas. Mötet mellan de hetlevrade kvinnorna är helt i Strindbergs anda. Dialogen är högdramatisk. ”Jeux de Scéne” samsas med ”Den starkare”, ”Paria” och andra blixtrande texter med klös på vår lilla strindbergsscen.

Rollerna framförs av Pia Halvorsen och Karin Weywadt. Regi Martin Klefeldt/Nina Pontén. För ljus svarar Anders Shorty Larsson. Producent Lars-Gunnar Wesslegård och Ivan Mathias Petersson. “Föreställningar” är en gästproduktion från Teater Limbo.

För recensionsbiljett eller bokning av intervju kontakta producent
Lars-Gunnar Wesslegård på tel. 0722 611417 eller mejla:  lgwesslegaard@hotmail.com.

Spelas: 18-21 aug, därefter ons-, tors-, lördagar kl. 19 och söndagar kl. 16 t.o.m. den
11 september. Adress: Strindberg Intima teater, Barnhusgatan 20, N:a Bantorget.
Info: 08-20  08 43.

• nina pontén