Polska Institutet: REX – Recent European Experimental Short Films

Onsdag, 10 september 2014  kl.18:30
Biograf Sture
Birger Jarlsgatan 41a

Polska institutet deltar för sjätte året i rad i det europeiska projektet REX – Recent Experimental Short Films.  Årets polska bidrag är To Thy Heart (Do serca Twego, Polen 2013, 10 min.) av Ewa Borysewicz. Den animerade filmen presenteras bland kortfilmer från Finland, Frankrike, Grekland, Italien, Litauen, Portugal, Rumänien, Schweiz, Slovakien, Tjeckien, Tyskland och Österrike.

Filmkvällen REX presenterar ny europeisk experimentell film i kort format där man som besökare har chansen att se nya världar som annars sällan öppnas. Årets polska bidrag är To Thy Heart (Do serca Twego, Polen 2013, 10 min.) av Ewa Borysewicz. I filmen finns det ett bubbelgum, det finns en gunga, och så måste det finnas kärlek – någonstans. Filmen blev uttagen till tävlan i Berlinfestivalens kortfilmssektion och uppmärksammats på flera internationella filmfestivaler.

REX arrangeras av EUNIC – Stockholm. 2014 kommer de experimentella kortfilmerna från Finland, Frankrike, Grekland, Italien, Litauen, Polen, Portugal, Rumänien, Schweiz, Slovakien, Tjeckien, Tyskland och Österrike. Curator för programmet är Niclas Gillberg som är festivalchef på Uppsala Internationella Kortfilmfestival.

Mer om To Thy Heart: http://polishshorts.pl/en/film_catalogue/animation/1254/to_thy_heart/
Mer om REX-kvällen: http://polskainstitutet.se/REX_%20Recent_European_Experimental_Short_Films2014

Inträde: 70 kr. Biljetterna kan köpas i Biograf Stures kassa.

Kontakt:
Halina Goldfarb