Stockholms fria kulturliv får ”skyltfönster” i city

Ökad exponering och därmed ökande möjligheter till ett ännu mer livskraftig kulturliv i Stockholm. Det är målet med föreningen Kulturdirekts satsning på en informations- och försäljningsdisk på Kulturhuset som smyg öppnar lagom till månadsskiftet i Kulturhuset vid Sergels Torg i Stockholm.

- Genom att kombinera stans mest aktuella hemsida om kulturevenemang med ett informationsställe i City så tar vi ett stort steg mot att göra kulturlivet mer lättillgängligt för Stockholmarna och alla som besöker vår huvudstad,
förklarar Kulturdirekts verksamhetsansvarige Jonny Jergander.

Kulturdirekt är en förening som bildades förra året med syfte att förbättra möjligheterna för det fria kulturlivet i Stockholm. Genom en ambitiös internetsatsning som lanseras i mitten på augusti vill Kulturdirekt skapa ett informationsnav där alla som besöker Stockholm enkelt ska kunna hitta alla kulturevenemang som huvudstaden har att erbjuda.
Med den nyinstallerade försäljnings- och informationsdisken i Kulturhuset tas nästa stora steg i satsningen. På sikt ska man där kunna boka och betala de evenemang man vill besöka direkt.

- Genom att sälja biljetter på det här sättet blir det i ett slag enklare att konsumera kultur i Stockholm, tror Jonny Jergander. Man ska ha klart för sig att många av de mindre kulturaktörerna har begränsade öppettider och inte ingår i några biljettförsäljarnätverk.

Fram till den officiella invigningen av Kulturdirekt i mitten på augusti kommer disken huvudsakligen att fungera som ett extra skyltfönster för kulturlivet. Här kommer besökaren att kunna personlig och snabb information om vad som händer i Stockholm under hela sommaren. Öppettiderna är inledningsvis mellan 12.00 och 16.00 men från och med den 11:e augusti bemannas disken under samma tider som kulturhusets egen info/biljettkassa.

- Med öppningen vill vi vänja stockholmarna vid tanken att man på att Sergels torg är bli platsen där man kan få information och köpa biljetter till alla typer av kulturevenemang i Stockholm.

• kulturinformation
  • kulturportal
  • kultur
  • fria kulturlivet
  • kulturhuset
  • kulturevenemang

Kulturdirekt är en ekonomisk förening för det fria kulturlivet i Stockholms län. Bakom satsningen ligger Stockholms stads kulturförvaltning. Ambitionen med Kulturdirekt.se är att vara en mötesplats där Stockholms läns fria kulturutövare på ett enkelt sätt ska kunna locka publik till sina evenemang och för kulturkonsumenter att navigera i kulturutbudet. Kulturdirekt kommer även att ha en egen disk på Kulturhuset vid Sergels Torg där biljetter till respektive evenemang kommer att säljas.

Bland kulturutövarna som hittills gått med i satsningen finns Mosebacke Etablissement, Teater Playhouse, Strindbergs Intima Teater, Stockholm Film Festival, Nalen, Fasching och Zebra Dans. Läs mer på www.kulturdirekt.se.