Teckenspråk, impro och humor - Hösten 2011 på Improvisation & Co

Hösten 2011 startar Improvisation & Co med Öppet Hus lördagen den 10 september kl.14-17. Dagen bjuder på smakprov från höstens fyra föreställningar, gratis improkurser och fika. Samma dag firas även World Sign Day som är en global dag för att uppmärksamma dövkulturens minoritetsspråk. Publiken får även möjlighet att se den omfattande renovering som teatern genomgått under sommaren, ett steg mot att ytterligare tillgänglighetsanpassa teatern.

Höstens föreställningar och Öppet Hus
I en improviserad teaterföreställning skapas manuset i stunden. När inte ens skådespelarna själva vet var föreställningen ska sluta uppstår en intensiv närvarokänsla, både på scen och hos publiken. Under hösten 2011 visas fyra föreställningar på Improvisation & Co, samtliga teckenspråkstolkas vid utvalda tillfällen.

Teckenspråkstolkningen är sedan några år tillbaka en central del av den konstnärliga visionen och har utvecklats till ett unikt format där tolkarna ges samma utrymme som skådespelarna. Vi strävar efter att teckenspråkstolkad kultur ska bli en scenisk upplevelse som tilltalar både hörande och döv publik.

För de som är nyfikna på improvisationsteater anordnar Improvisation & Co lördagen den 10 september kl.14-17 Öppet Hus med gratis prova på-impro, fika och underhållning.Dagen är vald för att sammanfalla med World Sign Day och samtliga aktiviteter teckenspråkstolkas.

Ungdomssatsningen Eventuellt
Snabba improscener med vaken humor för den yngre vuxna publiken. Med aktualitet och medvetenhet utforskas större och mindre frågor. Premiären ägde rum hösten 2010 och regin görs av My Gudmundsdotter. Ges med stöd av Stockholms läns landsting.

Spelstarten hösten 2011 äger rum fredagen den 23 september kl.19 och teckenspråkstolkas. Läs mer: http://www.improco.se/forestallningar.htm#2

Publikfavoriten Choklad!
Dags för sjätte säsongen av Choklad!, den improviserade lyxmusikalen med chokladsmakprovning. Sedan premiären i februari 2009 har den spelats för utsålda hus och har blivit utvald till en av världens bästa improvisationsteaterföreställningar. Ges i samarbete med Choklad & Lakrits. Regi av Robert Weitz. Låt oss bjuda på en utsökt ask av lustfyllt delikata musikalimprovisationer!

Spelstarten hösten 2011 äger rum lördagen den 1 oktober kl.19. Teckenspråkstolkas görs den 29 oktober. Läs mer: http://www.improco.se/for_cho.htm

Sällskapsspelet Epic WinWin
Årets stora impropremiär är en musikalisk värdepapperskomedi och har spelats för en entusiastisk publik under våren 2011. Epic WinWin är ett humoristiskt undersökande av vår tids fascination för aktiemarknaden i form av ett sällskapsspel, där publiken kan vinna tillbaka delar av biljettpriset.
Regissör är Robert Weitz som även regisserat långköraren Choklad!

Spelstarten hösten 2011 äger rum lördagen den 8 oktober kl.19. Teckenspråkstolkas görs den 29 oktober. Läs mer: http://www.improco.se/forestallningar.htm#1

Lördagsgodismusikalen Barn-Choklad!
En bearbetad och förkortad barnvarinat av den älskade föreställningen Choklad!. Även här ingår choklad och godis i biljettpriset. Bearbetning/regi av Erik Broström.

Spelstarten hösten 2011 äger rum lördagen den 12 november kl.14. Teckenspråkstolkas görs den 3 december. Läs mer: http://www.improco.se/for_cho.htm#2

Mångfald och kommunikation
Förutom kurs- och föreställningsverksamheten är interaktiva utbildningar för företag, organisationer och skolor runt om i Sverige en viktig del av Improvisation & Co’s arbete. Fokusområdena är mångfald och kommunikation, och uppdragsgivarna finns i alla branscher, från näringslivet till offentlig sektor. Med humorn som arbetsredskap utbildar Improvisation & Co återkommande t.ex. ST-läkare, tandläkare, ingenjörer, chefer och rallare.

Presskontakt:
För mer info, intervjuer och pressbiljetter: kontakta vår producent/marknadsansvarig Anette Jonsson på anette@improco.se,
08-30 81 33 alt 0709-301 269 eller marknadsassistent Erik Meiton på info@improco.se, 08-30 81 33 alt 070-321 30 89
Hemsida: www.improco.se

• fria kulturlivet