Vernissage 23 juli - Yvonne Pettersson, måleri & Monica Lindgren, fotografi

Roddarhuset visar en varierande utställning med Yvonne Petterssons figurativa och abstrakta måleri tillsammans med Monica Lindgrens konstfotografi.

Yvonne målar figurativ, illustrativt, storstäder, grafiska element, tryckta texter och ”gömda” kärleksförklaringar. Tekniken varierar. Akryl, akvarell, kaffe eller tusch på duk eller papper, lika gärna i det riktigt stora formatet som det mindre. Arbetar också med tecknade modeillustrationer. Hon har haft flera separatutställningar och deltar årligen på konstnärsmässor bl.a. på Copenhagen art fair i Köpenhamn. Under 2009 bodde Yvonne i Köpenhamn och ägnade bildskapandet fulltid med inflytande av Januz Tyrpak samt konstkurs för David Isenberg.

Monica upptäckte traditionellt fotografi tidigt i livet men skulle hinna bli över 30 innan hon började arbeta med konstfotografi. Monica jobbar med ett fotografiskt ”måleri” och skapar med hjälp av lager på lager, kontraster och oväntade kombinationer av bilder. Kanske skulle man kunna kalla resultatet för en slags visuell poesi där hon vill förmedla eftertänksamhet, stillhet och ibland ett rent surrealistisk förhållningssätt. Hennes bilder finns i begränsade serier om mellan 5 och 20 exemplar.

Utställningen pågår 23 juli - 11 augusti, 2011
Öppet tisdag – söndag kl.11.00 -17.00