Foto: Lauri Oino

Det musikaliska kulturarvets roll i norra Norden ska stärkas – det treåriga nordiska projektet “ICH North – passing on our musical heritage” startar i februari 2023

Välkommen att delta - spela och sjunga! Kulturens Bildningsverksamhet och Västernorrlands museum är glada att få presentera det treåriga projektet ICH North – passing on our musical heritage. Men varför finns det och vad innehåller det?

Norra Finland, Sverige, Norge och Sápmi har ett mycket rikt och särpräglat musikaliskt immateriellt kulturarv (intangible cultural heritage - ICH). Musikarvet i regionen, som innefattar arv från både minoriteter och majoriteter, har såväl stora likheter som lokala och regionala särdrag. Musikutövare och deras musikaliska traditioner har korsat landsgränserna över lång tid och immigranter har bidragit med sina traditioner dit de rest. Att tillsammans utforska hur dessa traditioner ser ut idag kommer skapa samhörighet och tillhörighet över gränserna.

Traditionell musik i de nordiska länderna har begränsade mänskliga och ekonomiska resurser, särskilt när det gäller kultur över landsgränserna. Idag är det inte längre lika självklart att det sker kunskapsöverförande av musikaliska kulturarv till nya utövare. Orsaker som migration, urbanisering, sociala klyftor mellan åldersgrupper, låg synlighet i media och lågt intresse på grund av avsaknad av information, brist på nätverk eller goda exempel på kunskapsöverföring, har bidragit till detta. Det leder till att färre och färre har traditionskunskapen eller kunskap om hur man för arvet vidare. Vi behöver säkerställa att utövare får de stöd som behövs för förvaltning och kunskapsöverföring. I detta projekt kommer kulturella gränsöverskridande samarbeten, nätverk samt gemensam utveckling och implementering av insatser stärka sektorn och främja kunskapsöverföring mer effektivt. Projektets mål är att inkludera ett stort antal musikaliska grupper och gemenskaper genom hela projektet och i hela projektområdet.

Under de tre år som projektet pågår kommer det tas fram utbildningsmaterial, webbpresentationer av utövare, kurser i spel och annat som är viktigt för musikens synlighet. Museer och arkiv ska tillsammans med användarna i folkmusikvärlden hitta nya och förhoppningsvis enklare sätt att göra inspelningar och andra källor tillgängliga för fler.

Det nya Interreg Aurora-programmet har beviljat de första projekten under projektperioden 2021-2027. Projektet “ICH North – passing on our musical heritage” var i denna första ansökningsperiod ett av de 27 beviljade projekten och beskedet mottogs med stor glädje bland projektets partners eftersom det ger ett enormt stöd till norra Nordens kulturarv och traditionella musik.

Projektet är finansierat av Interreg Aurora, med medfinansiering från Region Västernorrland, Troms og Finnmarks fylkeskommune, Nordisk Kulturfond och Lapin Liitto tillsammans med projektpartnerna: Centria University of Applied Sciences, Kulturens Bildningsverksamhet, KulturÖsterbotten, Novia University of Applied Sciences, The Arctic University of Norway UiT, the Finnish Folk Music Institute och Västernorrlands museum.

Kontakt ICH North projektarbetsgrupp i Sverige är:

Therese Hugosson 072 – 72 72 006
Therese.hugosson@kulturens.se
Kulturens Bildningsverksamhe

Bengt Wittgren 070-698 86 80
bengt.wittgren@vnmuseum.se
Västernorrlands museum

Följ oss på sociala medier för att få uppdateringar under projektets gång:
Facebook https://www.facebook.com/profile.php?id=100063913905835
LinkedIn https://www.linkedin.com/company/ich-north/
Instagram https://www.instagram.com/ichnorth/

Regioner

Vi bedriver också en egen rikstäckande musikverksamhet inom enheten Evelyn, som erbjuder musiker aktiv coachning på elva orter över hela landet.