Fritt och frivilligt – folkbildning för framtid

Fritt och frivilligt – folkbildning för framtid

8 – 20 november är det dags för studieförbunden i Jönköpings län att ha utställning på Jönköpings Läns Museum.

11 studieförbund har tillsammans skapat en utställning som berättar om de olika studieförbundens uppkomst och historik. Tillsammans har vi varit en plattform för utveckling och förändring, och vill fortsätta vara det även i framtiden.

I drygt 125 år har studieförbunden tillsammans med cirkelledare, deltagare och kulturarbetare verkat och fört kamp i många samhällsfrågor.

Under utställningen på Jönköpings Länsmuseum kan du som besökare få information om de olika studieförbundens historia och profilfrågor. Du får också veta vad staten har för syfte med stödet till folkbildningen.

Som studieförbund vill vi fortsätta lyfta människor, ge förutsättningar att fördjupa sina intressen, utifrån sina egna villkor.

Vad vill du folkbilda dig i?

Varmt välkommen!

/Kulturens tillsammans med övriga studieförbund i Jönköpings län

Vernissage

8 november kl. 16.00 är det vernissage för utställningen, det blir invigningstal av museichef Johan Gärskog, mingel, livemusik och visning av utställningen. Representanter från Kulturens kommer att finnas på plats.

Tala väl med varandra – ett panelsamtal

16 november kl. 17.30 – 18.30

Polarisering, positionering, människor och mångfald, vad vill vi ha för samhälle?

Margareta Andermo leder panelen med Asad Weydcosoble, Imam, Fredrik Hollertz, präst, Josefin Hagström, Jönköpings kommun.

Finissage

20 november kl. 11.00 – 15.00 en dag med konserter och föredrag i folkbildningens anda, se mer på Länsmuseets hemsida.

Kl 13.30 – 14.15 uppträder en av Kulturens musikverksamhet Evelyns lokala musikakter ”Project P featuring BabyTush”

Vernissagen: https://jonkopingslansmuseum.se/se-och-gora/kalender/evenemang/vernissage-fritt-och-frivilligt/

Utställningen: https://jonkopingslansmuseum.se/se-och-gora/kalender/utstallningar/fritt-och-frivilligt-folkbildning-for-framtid/

Panelsamtal: https://jonkopingslansmuseum.se/se-och-gora/kalender/evenemang/panelsamtal-tala-val-med-varandra/

Finissage: https://jonkopingslansmuseum.se/se-och-gora/kalender/evenemang/finissage-fritt-och-frivilligt/

Vi bedriver också en egen rikstäckande musikverksamhet inom enheten Evelyn, som erbjuder musiker aktiv coachning på elva orter över hela landet.