Martin Sjölander och Zoriana Ilkiv utanför Bio Kaskad i Blackeberg i samband med en filmvisning som del av projektet ”Med svenska filmen som brygga”

Pressmeddelande -

Kulturens ordnar filmvisning av Avatar, the way of water, med ukrainsk dubbning på Bio Kaskad i Stockholm

Kulturens kan stolt informera att vi kommer visa Avatar, the way of water, med ukrainsk dubbning på Bio Kaskad i Stockholm i slutet av februari. Initiativet kom från de deltagare som varit med under Kulturens filmprojekt ”Med svenska filmen som brygga” ­– i vilket vi under 2022 visat svensk film med ukrainsk undertext på Bio Kaskad i Blackeberg.

Föranmälningen för Avatar, the way of water öppnade upp i början av februari och redan efter 24 timmar var alla platserna abonnerade. Filmvisningen vänder sig till personer som är under massflyktsdirektivet och har fått ett LMA-nummer. LMA-numret användes sedan för att anmäla sig till filmvisningen.

Efter visningen kommer samtalscoachen Zoriana Ilkiv diskutera filmen och de känslorna som uppstår, något som hon gjort efter alla filmvisningar som ägt rum under projektet ”Med svenska filmen som brygga”. I samband med tidigare filmvisningar har vi pratat mycket kring svensk kultur kontra ukrainsk kultur. Den här gången blir samtalet någonting annat, men behåller ett fortsatt fokus på de många olika perspektiven som uppstår under den här typen av diskussioner.

– Att Kulturens har lyckats ro iland detta samarbete mellan både Bio Kaskad, Disney och Zoriana känns väldigt kul, säger Martin Sjölander utvecklare inom verksamhetsområdet Särskilda insatser för utrikes födda på Kulturens samt initiativtagare till ”Med svenska filmen som brygga”.

Avatar visas den 22:e februari på Bio Kaskad i Blackeberg

Tidigare filmer under ”Med svenska filmen som brygga” är: Ronja Rövardotter, Mitt liv som hund, Tsatsiki morsan och polisen, Änglagård, Så som i himmelen, The swedish theory of love, Lotta på Bråkmakargatan och Sveriges bästa svensk.

För mer information om projektet kontakta :
    Martin Sjölander
    martin.sjolander@kulturens.se

Läs mer om projektet här