Filmfestivalen Frames stora vinnare blev Johanna Pyykkö från Borås

På filmfestvialen Frame, Västra Götalands uttagningstävling till SM i kortfilm, blev Johanna Pyykkö från Borås årets stora vinnare. Hennes "Vi ska plocka Pascal inatt" vann första pris i tungviktsklassen (20-26 år) men också WIFT/Dagsljus teknikpris till bästa kvinnliga regissör. Dessutom vann hon Mediapoolens stipendium på 10 000 kr som också innebär bred distribution till skolor. Juryns motivering löd: "En komisk och samtidigt provocerande film som skaver och sticker ut. Den skildrar könsroller som vi sällan ser dem på film, samtidigt som den är mycket skickligt genomförd i manus, skådespeleri och foto. En härlig film utan pekpinnar där åskådaren tillåts att både skratta och bli förbannad."

Vinnaren i mellanvikt (ålder 16-19 år) blev Marcus Romfelt från Götene med "Svart fiktion", en mångbottnad och suggestiv thriller.

Dessa två vinnare direktkvalificeras till Novemberfestivalen, SM i kortfilm, som äger rum den 18-20 november i Trollhättan.

I år deltog 73 filmer, fler än någonsin.

Övriga vinnare
2:a pris Tungvikt; Emil Gustavsson Ryderup "Friend of Flies"
3:e pris Tungvikt; Marina Nyström "Idol-My - på väg"
2:a pris Mellanvikt; Olle Öberg "Alis brev"
3:e pris Mellanvikt; Mattias Thernström Florin, Marcus Thernström Florin, Fanny Blombäck "Förlåt"
1:a pris Lättvikt; Jacob Eklöf, Matilda Holmgren, Vera Pawlowska, Anthon Brunzell "Kärleken till fotboll"
2:a pris Lättvikt; Kalle Weding-Frendsten "Oskar"
3:e pris Lättvikt; Anna Nedeljkovic "Vad kommer att hända?"

Övriga priser som delades ut

• Kultur i Västs Vinjettpris som innebär en check på 5 000 kronor och äran att få göra nästa års Frame vinjett vanns av Johann Thorleifsson ”Frank”.
  • Gothenburg Filmstudios pris som innebär en dag i Fillmstudion och totalt 20 000 kronor i tekniksstöd vann Martin Öller ”Jeden”
  • Övriga priser som delades ut var ett besök på "Snabba Cash" i samarbete med produktionsbolaget Tre vänner, galabiljetter från Film i Väst samt ett prispaket från Göteborg International Film Festival.

Se filmernaframe.datorn.net.
För en fullständig lista över priser och vinnare, besök www.frame.nu.
Läs mer om Novemberfestivalenwww.novemberfestivalen.se.

Fakta om Frame 2011
Frame är Västra Götalandsregionens uttagstävling till Novemberfestivalen – SM i ung film, som går av stapeln den 18-20 november i Trollhättan. Frame är också en mötesplats för filmintresserade barn och ungdomar runt om i regionen och en möjlighet för unga filmare att nå en publik. Frame arrangeras av Kultur i Väst och äger rum under två dagar (1/10 - 2/10) med filmvisning och gala med prisutdelning på biografen Roy i Göteborg.

I Frame tävlar man i tre ålderkategorier:

• lättvikt: 0-15 år    (bara i Västra Götaland)
  • mellanvikt: 16-19 år
  • tungvikt: 20-26 år

Årets Frame-jury

• Emma Engström, kultur- och nöjesreporter på GP sedan 1997 och filmkritiker sedan 2000.
  • Michael Petersen, yrkesverksam filmfotograf med lång erfarenhet av reklam- och långfilm. Han är också en av initiativtagarna och delägarna till Gothenburg Filmstudios och Cameracenter.
  • Pia Tjäder, manusförfattare och filmregissör, bosatt i Göteborg med utbildning från Nordland- Kunst och Filmskole samt kurser på Filmhögskolan. Hon jobbar med både rent konstnärliga och mer kommersiella produktioner.
  • Sofia Hög, Mediapoolens representant i årets jury. Sofia är biblioteks- och informationsvetare och arbetar som bibliotekarie på Mediapoolen.
  • Ulrika Grönérus jobbar som pr-chef på Göteborg International Film Festival. Hon har tidigare jobbat med andra kulturformer; teater och konst

Kontakta oss om ni vill ha fler pressbilder.

Pia-Mari Wehrling, filmkonsulent, Kultur i Väst
E-post: pia-mari.wehrling@kulturivast.se

Anna-Karin Johansson, koordinator Frame
E-post: anna-karin.johansson@kulturivast.se