Nästa generation konsertfixare möts i Göteborg

• PA? Check!
  • Publik? Check!
  • Pengar? Check!
  • Pappersjobb? Check!

Det är mycket att ha koll på för den som är ung och vill börja ordna konserter. På lördag kommer därför ett 80-tal ungdomar som just blivit eller vill bli konsertarrangörer till Göteborg för en endags workshop. Innan kvällen ska de ha fått en crash course i juridik, marknadstänk, kulturbyråkrati och allmänt jävlar anamma, plus många användbara kontakter i branschen.

Ur dagsprogrammet:

• Stina Oscarson, kulturdebattör och chef på Radioteatern, talar om kulturens egenvärde och värdet av unga initiativ
  • Johan "Red Top" Larsson, konsertentrepenör, pratar hands-on om bokningsbolag, marknadsföring, hotell, personalbehov, riders, teknik, säkerhet, catering, insläpp, publik...
  • Ulrika Lind, kulturkonsult, guidar avslappnat genom djungeln av bidrag, myndigheter och stödjande organisationer
  • Mats Möller från arrangörsutbildningen på Musikhögskolan i Malmö pratar organisationsformer, skatt och moms så att man förstår och orkar
  • Marita Isaksson, projektledare inom Kontaktnätet, ser med arrangörsögon på möjligheterna och begränsningarna med sociala medier
  • Stina Nilsson, ungkulturkonsulent på KulturUngdom, använder Ladyfest Göteborg som utgångspunkt för prat om perspektiv, medvetenhet och jämlikhet
  • Magnus Thuvesson på Svensk Jazz pratar om hur journalister funkar och varför konsertarrangörer bör ha ett hum om nyhetsvärdering och medielogik

På kvällen fortsätter aktiviteterna med gemensam middag och konserter på klubben Parken.

Intresse från hela landet
Workshopdagen Check!, som är gratis för unga arrangörer, blev snabbt fullbokad. De hundratals deltagarna kommer alltifrån Malmö i söder till Piteå i norr och representerar såväl etablerade som nya och blivande organisationer.

Check! ordnas av Svensk Jazz, MAIS (Musikarrangörer i Samverkan), Kultur i Väst och Västra Götalandsregionen, i samarbete med KulturUngdom, Kontaktnätet med flera. Syftet är att sänka tröskeln för alla unga som vill skapa, påverka och utveckla musikscener runtom i landet.

Lokal: Kultur i Väst, Rosenlundsgatan 4, Göteborg
Datum: lördag 15 oktober