Sista chansen att se Det tredje rummet i år

Vem är jag? Vem tror ni att jag är? Vem vill jag vara? Det tredje rummet är en hybridföreställning av och med Navid Modiri, Oskar Hanska, Gustav Horneman, Kristofer Göransson, Anna Jeppesen och Mariella Parra. Idag startar gänget årets sista turnévecka, totalt gör de ca 50 föreställningar för tusentals ungdomar. Helt klart höstens mest bokade Musik i Väst-produktion.

Barn. Flickvän. Svensk. Pappa. Blatte. Skatare. Emo. Punkare. Hiphopare. Datanörd. Flykting. Son. Bög. Plugghäst. Älskare. Vem bestämmer vem du ska vara? Det tredje rummet är en föreställning som blandar explosiv poesi med tung musik och aggressiv dans. Sju personer och en scen. Två musiker, två dansare, två poeter och en sångare möter fördomar om vem man ska vara för att bli accepterad. Hur annorlunda får man vara utan att bli lämnad utanför? Är det farligt eller härligt att vara annorlunda?

Alla vill veta vem du är. Alla vill att du ska vara någonting som de vill. Förväntningar och press från föräldrar, vänner och släktingar. Från samhället och alla man träffar. Från kollegor och förebilder. Alla vill att du ska välja vad du ska jobba med, vad du ska syssla med och vart du ska bo. Alla vill att du ska säga vem du är? Bestäm dig för en etikett.

I det första rummet är du liten och någon annan bestämmer vad du ska drömma, vad du ska äta och hur du ska bete dig.

I det andra rummet hatar du allt och alla och är så arg att du glömmer bort vad det var du drömde om.

I det tredje rummet får du vara vem du vill. Hur du vill och när du vill. Du behöver inte välja. Du kan få allt på menyn på en gång. Turnéblogg finns här.

Medverkande
Navid Modiri : Sångare och radiopratare som nu driver inspirationsprojekten 365 saker du kan göra och idébanken Idépedia.
Oskar Hanska : Spoken Word-artist och filmare. Europamästare i Poetry Slam 2010 som turnerar med sina egna dikter över hela världen.
Gustav Horneman: Trummis som också jobbar som producent och låtskrivare tillsammans med artister som Promoe, Kapten Röd och Governor Andy.
Kristofer Göransson: Gitarrist och producent som spelat med Kris Gordon, Cat5 och Navid Modiri & Gudarna.
Anna Jeppesen: Streetdansare som tävlar i dans och deltar i projekt över hela världen inom det globala nätverket Urban Dance Community.
Mariella Parra: Streetdansare som medverkat i succéföreställningen "Vi är dom" och arrangerat hiphop-eventet "We're jammin".

Turnédatum december 2010
6 december Palladium, Alingsås
7 december Vara Konserthus, Vara
8 december Kungshamns Folkets hus, Kungshamn
9 december Kulturhuset, Mölnlycke
10 december Kulturhuset, Mölnlycke

kontakta Torbjörn Eliasson på Musik i Väst
torbjorn.eliasson@miv.se

__________________________

Musik i Väst
SE 400 10 GÖTEBORG

Huvudkontor: Vallgatan 38

tel: 031 10 21 00 fax: 031 10 21 01
e-post: info@miv.se

Musik i Väst är en del av Kultur i Väst, Västra Götalandsregionen.

• Musik

• musik i väst
  • turné
  • dans
  • ungdomar
  • navid modiri
  • oskar hanska
  • vanessa liftig

Musik i Väst har nyfikenhet som uppdrag. Vi ska förnya och förbättra musiklivet på alla områden och inom alla genrer i Västra Götalands 49 kommuner. Detta uppdrag kommer från Statens Kulturråd och Västra Götalandsregionen. Verksamheten är inte vinstdrivande utan finansieras med medel från region och stat. Fokus ligger på kvalitet, inte kvantitet, men Musik i Väst är ändå regionens största musikproducent.

Musik i Väst ingår sedan 1 januari 2007 förvaltningen Kultur i Väst inom Västra Götalandsregionen.