Sök snabb slant till din biografgrej

Vill du ordna skräckfilmsmaraton? Ska barnen få ta över din lokala biograf en helg? Eller vill du kanske låta dina kommunpolitiker välja film en fredag, och låta dem motivera varför de valde som de gjorde? Sök Biosnabbslanten från Kultur i Väst!

–  Biosnabbslanten är, för att använda en filmklyscha, ett bra sätt att få snabba cash! Vår förening har kunnat lyfta filmintresset i vårt område med hjälp av det här bidraget, framför allt för barn och ungdomar, säger Liselotte Karlsson, Föreningen Folkets Bio.

Föreningen Folkets Bio i Göteborg har sökt, och fått Biosnabbslanten flera gånger. Och det finns oändliga möjligheter för vad man kan göra med en extra peng.

– Biografen är en fantastisk mötesplats. Här kan man ordna festivaler, visa egna filmer, andras filmer, prata film, kort sagt vad som helst. Även mindre arrangemang kan funka jättefint, om man till exempel vill bredda sin målgrupp eller väcka ett slumrande filmintresse just där man bor, säger Pia-Mari Wehrling, filmkonsulent på Kultur i Väst.

Har man en idé, kan Kultur i Västs filmkonsulenter stötta ekonomiskt. Biografägare, föreningar eller andra aktörer som vill prova nya, snabba och experimentella aktiviteter kan söka Biosnabbslanten.

– Vi kan ge 3 000 kronor i bidrag. Man kan söka när som helst, bara vi får ansökan senast två veckor innan arrangemanget, säger Pia-Mari Wehrling.

Biosnabbslanten är ett bidrag från Västra Götalandsregionen. Kravet är att man bjuder in en publik, och att arrangemanget inte ingår i en löpande, ordinarie verksamhet.

– Vi ser gärna att fler tar chansen att söka. Det är väldigt enkelt, man gör det via Kultur i Västs hemsida, säger Pia-Mari Wehrling.

Nästa Biosnabbslant-arrangemang hos Föreningen Folkets Bio sker den 12–13 oktober på Folkets Biosfär på Rymdtorget.
– Då är det kulturkalas, där vi bland annat ger barn mellan 7 och 12 år möjlighet att se riktigt bra internationell film dubbad till svenska. Vi visar den franska filmen On The Sly som matinéföreställning, säger Liselotte Karlsson

Biosnabbslanten söker du här

Pia-Mari Wehrling, filmkonsulent, Kultur i Väst, telefon 0738-21 00 02