Gå direkt till innehåll
Kulturminister Amanda Lind talade vid Kulturkvarterets ceremoni. Foto: Karin Foberg/Kulturkvarteret.

Kulturministern inledde Kulturkvarterets ceremoni

Nu har Kulturkvarterets invigningsår officiellt startat. Kulturminister Amanda Lind talade idag vid Örebro kommuns ceremoni för det nyöppnade Kulturkvarteret. –Vem vill inte bo i en kommun med ett kulturkvarter? frågade Amanda Lind i sitt tal.

Idag höll Örebro kommun en ceremoni för Kulturkvarteret. Kulturminister Amanda Lind talade om vikten av en nystart för kulturen, något som Kulturkvarteret är ett viktigt exempel på.
–Denna smältdegel av kulturell verksamhet som nu finns här i Örebro, den behöver vi, sa Amanda Lind i sitt tal.

Även Lennart Bondesson, ordförande i Kulturnämnden, och kommunstyrelsens ordförande Kenneth Handberg talade om att kulturen inte är en välfärdsfråga.

Karin Beckman, verksamhetschef för Kulturkvarteret, beskrev den stora satsningen som en central del i ett demokratibygge;
–I det här huset vill vi sudda ut gränser, få nya perspektiv och skapa mellanmänskliga möten genom kultur. Det är vårt bidrag till det gemensamma demokratibygget.

Ett helt invigningsår

För att fira att Kulturkvarteret har öppnat så slår Örebro kommun till med ett invigningsår med flera gratisarrangemang utspridda under ett helt år.
–Upplägget bygger på att så många som möjligt ska kunna ta del av kulturen samtidigt som vi undviker trängsel, berättar Henrik Andersson, produktionsledare för Kulturkvarteret.

Först ut är Live at Heart. Sedan  fortsätter invigningsåret med fri entré till olika föreställningar och aktiviteter en lördag varje månad till teckenspråkets dag den 14 maj 2022.

Regioner

Kulturkvarterets uppdrag är att vara en inkluderande mötesplats för alla - med särskilt fokus på barn och unga. Genom att göra det lätt att både utöva och uppleva kultur i alla dess former värnar vi om demokratiska perspektiv och allas lika värde.

Karin Beckman

Presskontakt Verksamhetschef Kulturkvarteret 019-21 22 87
Karin Wilkens

Presskontakt Kommunikatör Kulturkvarteret 019-21 24 15

Kulturkvarteret

Kulturkvarteret är en del av Örebro kommun och en inkluderande mötesplats för alla - med särskilt fokus på barn och unga. Här ryms Örebro Konsthall, Stadsbiblioteket, Örebro Kulturskola, Kulturbistron, teater och danslinjerna från Karolinska gymnasiets estetiska program samt scenerna Volymen och Akustiken. Byggnaden sitter även ihop med Konserthuset.

Kulturkvarteret
Fabriksgatan 4