Invigning: Orrefors skatter

Orrefors gav svenskt glas världsrykte

Lördag 16 maj och söndag 17 maj invigs utställningen Orrefors skatter. Under lördagen blir det guidade visningar under ledning av glashistoriker Gunnel Holmér och glasantikvarie Björn Arfvidsson. Visningarna sker klockan 11.30, 13.00, 14.00 och 15.00.

Det är fri entré till Smålands museum/Sverige glasmuseum och utställningen under hela helgen.

Om utställningen Orrefors skatter:

Orrefors var bruket som under 1900-talet gav svenskt glas världsrykte. Succén blev möjlig genom ett nära samarbete mellan konstnärer och hantverkare såsom glasblåsare, gravörer, slipare och glasmålare. Tillsammans tänjde de på glasets gränser och utvecklade tekniker och verk som skulle komma att bli typiska för Orrefors.

I utställningen Orrefors skatter kan Sveriges glasmuseum visa upp ett urval av de mest intressanta och unika verk som Orrefors glasbruk någonsin producerat. Här visas verk som varit dolda i arkiv och förvaringsutrymmen i många år och som först nu fått komma fram i ljuset för att visas upp i sin fulla prakt igen. Exempelvis möter vi Simon Gates makalöst detaljerade Bacchuståget, Eva Englunds vackra graalvaser och Vicke Lindstrands spännande mykeneteknik.

Orrefors samling omfattar tusentals glasföremål och spänner över mer än hundra års produktion, samlingen innehåller även glas från dotterbruket Sandvik i Hovmantorp. Allt glas har tillsammans med ett rikt arkivmaterial tillhört Orrefors Kosta Boda och köptes 2009 av den ekonomiska föreningen Glasrikets skatter. Genom samlingen vill föreningen sprida kunskap om Orrefors glasbruk och dess unika kulturarv, nationellt och internationellt.

Glassamlingen och arkivet finns sedan 2019 på Kulturarvscentrum Småland.

Information om invigningshelgen och visningarna

Fri entré till Smålands museum och Sveriges glasmuseum under lördag och söndag 16-17 maj. Öppettider 11.00 - 16.00

Max antal besökare samtidigt i utställningen och under visningarna är 45 personer.

Våra guider har ny och bra högtalarutrustning som tillgodoser att deltagarna kan ha god spridning under visningarna. I övrigt gäller de allmänna rekommendationerna gällande Covid-19 för arrangemanget. Håll avstånd till varandra och deltag endast om du känner dig fullt frisk.

Varmt välkommen att upptäck Orrefors skatter!