Närodlad kultur - Museisommaren är här!

Sommarsäsong på Kulturparkens museer

Äntligen har våra besöksmål öppnat upp grindar och dörrar för säsongen och Kulturparken hälsar nu alla museisugna besökare varmt välkomna till årets museisommar fylld med spännande aktiviteter och utställningar!

Museipasset - Gör sommarens bästa deal!

Med Kulturparken Smålands Museipass får du obegränsad entré till fem museer under hela sommaren för bara 150 kr!

Se en utställning om dagen eller gör museerna till härliga återkommande utflyktsmål. På plats möter du spännande och historiska miljöer med fascinerande, tankeväckande och engagerande utställningar.

Museerna som ingår i museipasset är Smålands museum, Sveriges Glasmuseum, Kronobergs slottsruin, Hjärtenholms lantbruksmuseum och Utvandrarnas hus. Ett museipass gäller för en person under perioden juni-augusti 2021.

Museipasset finns att köpa i Smålands museums museibutik eller på www.kulturparkensmaland.se/museipasset

Skattjakt på Kronobergs slottsruin

Ute på Kronobergs slottsruin bjuder Kulturparken Småland in till sommarlovsaktiviteter och visning i form av skattjakt för dig mellan 6 och 12 år med vuxet sällskap. Skattjakten pågår i cirka 50 min med start kl. 11.00.

Datum för juni: 22, 23, 24, 29, 30.
Datum för juli: 01, 06, 07, 08, 13, 14, 15.
Pris: 40 kr/barn, fri entré för 1 vuxen/barn.
Platser: Max. 15 barn/tillfälle

Biljett köps på biljettkiosken.se/skattjakt  Eventuellt kvarvarande biljetter säljs samma dag i biljettboden på Kronoberg.

Guidningar av Kronobergs slottsruin

Under sommaren erbjuder Kulturparken spännande föreläsningar och guidningar ute på Kronobergs slottsruin. Föreläser gör historiker Håkan Nordmark, arkeolog Åsa Alering, och Bo Lostad. Guidningen sker på onsdagar i juni och augusti och varar i cirka en timme med start kl 17.00. Besök vår hemsida för datum, teman och biljettköp!

Pris: 60 kr/person.
Platser: Max. 25 DELTAGARE

Biljett köps på biljettkiosken.se/slottsruinguidning .Om platser finns kvar finns det möjlighet att köpa biljett av guide på plats, betalning sker då via Swish.

Öppettider i sommar

På Smålands museum och Sveriges glasmuseum är det öppet alla dagar juni-augusti 10.00–17.00. Här möter du bland annat den magiskt vackra utställningen Orrefors skatter och den formiga utställningen Slöjd i form. Entréavgiften är 90 kr för vuxna, 40 kr för studenter och fri entré för barn och ungdomar upp till 19 år.

Kronobergs slottsruin är öppet alla dagar juni-augusti 10.00–17.00. Under sommaren arrangeras guidningar, skattjakter och utställning. Entréavgiften är 40 kr för vuxna. Barn och ungdomar upp till 19 år har fri entré.

Ångaren Thor erbjuder Berättarturer, Helgasjöturer och Slussturer under helgerna i juli och augusti. Kolla in turlistan och boka biljett till Ångaren Thor på vår hemsida: www.kulturparkensmaland.se/thor

Hjärtenholms lantbruksmuseum utanför Alvesta är öppet i juni lördagar och söndagar 11.00-17.00. I juli gäller öppettiderna onsdag- söndag 11.00-17.00 och i augusti gäller lördagar och söndagar 11.00-17.00. Här visas det småländska skogs- och jordbrukets historia i en vacker gårdsmiljö.

Entréavgiften är 40 kr för vuxna. Barn och ungdomar upp till 19 år har fri entré. I trädgårdscaféet intill museet serveras ekologisk fika och lättare rätter med färska grönsaker från Hjärtenholms trädgård och från lokala odlare. Caféet är öppet samma tider som museet.

Stängt midsommarhelgen

Midsommarafton och midsommardagen (25 och 26 juni) är samtliga museer stängda.

Nyheter i Museibutiken

Även i sommar står Museibutiken välfylld med spännande och fina produkter att köpa med sig hem och här är några vi vill tipsa om.

Persson & Persson

Nu har vi åter fyllt på lagren med Persson & Perssons härliga återbruksglas i många former och färger. Förutom de unika glasen hittar du kannor i olika storlekar och skålar för sommarens bär.

Lessebo Handpappersbruk

Att Lessebo Handpappersbruk tillverkar nya, innovativa papper på ett traditionellt sätt har nog inte undgått någon kronobergare. Vad sägs om barrpapper, där både mossa och ormbunke anas i arken? I vår museibutik hittar du även fina prints och kort med interiörer från Handpappersbruket.

För de uppskattade korrespondenskorten har älgarna Grålle och Albert & co från Grönåsens Älgpark fått stå modell. I Växjö är det bara i museibutiken som du hittar varor från Lessebo Handpappersbruk.

Tipsa dina vänner!

Känner du någon mer som också vill vara först med att veta allt som sker på Kulturparken? Tipsa gärna om vårt Nyhetsbrev!

Avsluta prenumeration?

Vill du avsluta din prenumeration? Skicka ett e-post till nyheter@kulturparken.se så löser vi det.

Kulturparken Småland