Uppesittarpodd - årets ljudklapp från Kulturparken Småland

Dan före julafton bjuder Kulturparken på Uppestittarpodd. Från den trehundra år gamla Högloftsstugan i museiparken samtalar en historiker, en arkeolog, en konservator, och en glasantikvarie om stort som smått inom museivärlden och om julfirande förr och nu. Kvällen avslutas finstämt med att Alexandra Stiernspetz Nylén läser om Tomtebogatan ur "Ture Sventon i Stockholm". För det musikaliska inslaget svarar folkmusikgruppen Sågskära.

Under 2020 har Kulturparken Småland lanserat den lokalhistoriska podden "Din podd på Jorden". Lagom till jul fyller programmet 20 avsnitt som hittills har hittat till cirka 5.000 lyssningar. Därför passar Kulturparken på att bjuda på julkarameller i form av en Uppesittarpodd och en Mellandagspodd. Inspelningen sker framför den öppna spisen i Högloftsstugan. Programmen samlar några av museets ämneskunniga för att svara på lyssnarfrågor och diskutera stort som smått inom museivärlden.

Medverkande luciastjärnor och tomtenissar är: historiker Håkan Nordmark, arkeolog Alexandra Stiernspetz Nylén, glasantikvarie Björn Arfvidsson och konservator Maria Varhelyi. Lussekatterna Petter Ericsson och Kim Borvander Lindstedt programleder.

Uppesittarpodden publiceras onsdag 23 december. I detta avsnitt trasslar Håkan in sig i en berättelse om julfirande, Björn fastnar i samlingarna och Maria bannlyser tejpen. Julsagor hör uppesittarkvällen till och i "Din podd på jorden" avslutar Alexandra Stiernspetz Nylén aftonen med att läsa om Tomtebogatan ur "Ture Sventon i Stockholm".

Mellandagspodden publiceras onsdag 30 december. Här får Petter en avhyvling för att ha kallat Högloftsstugan för torp, Håkan äter en clementin, Björn hävdar att den ena flaskan inte är den andra lik medan Kim försöker hålla ordning i "klassrummet".

- Kännetecknande för museets arbetsår har varit lokal historia i ny förpackning. Uppesittarpodden och Mellandagspodden är exempel på det. Kulturparken Småland vill med dess två "ljudklappar" önska alla i länet en God Jul och ett Gott nytt år! Hälsar Petter Ericsson, enhetschef program och kommunikation, Kulturparken Småland.

Här finns podden

Uppesittarpodden finns på www.kulturparkensmaland.se, Spotify, iTunes, Podacaster och aCast från den 23 december. Sök efter Din podd på jorden.

Varmt tack till Sågskära för lån av julmusik.