Pressvisning: utställningarna Maja Wirde och Propaganda

Välkommen på pressvisning på Kulturparken Småland 24/1 kl 10.

Pressvisning av utställningarna Maja Wirde -Tunna trådar, stora mattor som kommer visas på Smålands museum, och Propaganda - risk för påverkan som kommer visas på Utvandrarnas hus.

Pressvisning Torsdag 24 januari kl 10.00
Smålands museum, Södra järnvägsgatan 2, Växjö, samling i foajén.
Välkommen!

Kort om utställningarna:

Maja Wirde - Tunna trådar, stora mattor

Maja Wirde hade förmågan att väva in en hel värld av geometriska och stiliserade mönster och symboler i sina mattor. Hon verkade under den tidiga modernismen då svensk textilkonst ansågs världsledande. Hon blev med tiden en av pionjärerna tillsammans med andra textilkonstnärer som Märta Måås- Fjetterström, Barbro Nilsson, Agda Österberg mfl.

Propaganda - risk för påverkan

Idag översköljs vi av information och många vill påverka hur vi tänker och beter oss. Det här skapar stora demokratiska möjligheter, men ställer också krav på oss människor och vår förmåga till kritiskt tänkande.

Den här utställningen visar hur ”det goda samhället” lyftes fram i propaganda i Nazityskland och Sovjetunionen under 1930- och 40-talen. Utställningen handlar också om dagens mediesamhälle, vad som styr medieflödet och hur mottagliga människor är för påverkan.

Tanken är att du som förstår propagandans mekanismer också kan tänka kritiskt och se igenom manipulerande budskap.

Vernissage för de båda utställningarna sker under Växjö Kulturnatt

Propaganda - risk för påverkan

Utvandrarnas hus. Lördag 26 januari kl 14.00.

Invigningstalare är Anders Lindberg, ledarskribent på tidningen Aftonbladet
Bertil Bäckström, Forum för levande historia, berättar om utställningen.

Maja Wirde - Tunna trådar, stora mattor

Smålands museum. Lördag 26 januari kl. 16.00

Nicolas Hansson, publik chef Kulturparken Småland inviger utställningen och samtalar med konstvetare Marie Andersson om Maja Andersson Wirde.

För pressbilder och kontaktuppgifter till intervjupersoner:

Therése Engdahl, 0470 - 70 42 72, therese.engdahl@kulturparkensmaland.se