Våren på Kulturparken Småland är presenterad

Torsdag 16 januari bjöd Kulturparken Småland in till presentation av vårens utställningar, framtidssatsningar och programutbud. Bland de många nyheterna lyftes de kommande utställningarna 800 grader, Woodland Sweden, Plots Prints Projections, Orrefors skatter och föreläsningssatsningen Ett & Annat.

800 grader är utställningen som berättar om det som finns bakom smidets formbara järn. Genom utställningen lär vi känna hantverket och får möjlighet att komma närmre de mystiska skrönorna som omger smidet. Woodland Sweden och Prints Plots Projections är kombinerade utställningar som tar oss med på en resa i den moderna och världsledande svenska träarkitekturen. Här tar vi del av verk som i vissa fall tänjer på gränsen för vad som tidigare varit möjligt att genomföra. I utställningen Orrefors skatter visas föremål från den stora Orreforssamlingen, som numer dessutom förvaras på Kulturarvscentrum. I utställningen kommer föremål som tidigare levt en ganska blygsam tillvaro fram i sin fulla prakt igen.

Förutom nya utställningar är det även mycket nytt och spännande på gång i Kulturparken Smålands breda programverksamhet.

- Det blir föreläsningar, teater, musik och stadsvandringar i museets regi. En kul och ny satsning är Kafé Värend som blir en levande historisk talkshow, komplett med programledare, hus-DJ och gäster. Kafé Värend är allt annat än en vanlig kväll på museet. En annan satsning är det vi kallar Tillgängligt museum där vi tillsammans med Kronobergs funktionsrättsorganisationer samarbetar kring tillgängliga visningar och bland annat gör en sittande stadsvandring i maj, säger Petter Ericsson, programansvarig Kulturparken Småland.

Vårprogrammet drog dessutom igång direkt med en lunchföreläsning. Med anledning av att det på dagen är hundra år sedan det amerikanska alkoholförbudet infördes föreläste Kulturparkens VD Lennart Johanssons om alkohol, immigranter och Capone.

- Nu är vi igång och det känns väldigt bra att starta med en spännande föreläsning som har fokus på alkohol och amerikaimmigrater. Härnäst äger Kulturnatten rum och då har vi tre vernissager på en och samma dag, säger Lennart Johansson, VD Kulturparken Småland.

Se vårens hela program och utställningar i sin helhet på www.kulturparkensmaland.se

Lennart Johansson

VD Kulturparken Småland 0470-70 42 47