Eva Persson får årets föreningsledar-stipendium för sitt idoga arbete med Löa hembygdsförenings teaterprojekt.

​Årets stipendiater och prismottagare utsedda i Lindesbergs kommun

Årets kulturstipendium i Lindesbergs kommun går till Angelica Rosengren, årets föreningsledar-stipendium går till Eva Persson och årets byggnadspris går till Mia och Gustav Glaad. Utmärkelserna och prissumman 10.000 kronor vardera delas ut under nationaldagsfirandet i Oscarsparken 6 juni.

Årets kulturstipendium går till Angelica Rosengren. Hon får stipendiet för att kunna vidareutveckla sitt skapande inom fotografi.

”Angelicas bilder är uttrycksfulla studier av naturen och det anspråkslösa. I hennes bilder finns det en närhet som utstrålar värme och gör en berörd. När Angelica tog över på Fotografiska museets Instagram blev en av hennes bilder gillad över 12.200 gånger och det är lätt att förstå: rådjur i tidig morgondimma på Ramsbergs ängar är svåra att motstå. Mycket vackert”, menar Sara Sporre, kultursekreterare, på lindesberg.se.

”Vi kommer med glädje att följa Angelicas fortsatta konstnärskap och hoppas att hon även i framtiden använder sig av allt det vackra kommunen har att erbjuda”, säger Irja Gustavsson, ordförande i Tillväxtutskottet - vilket är det utskott som utser stipendiater och pristagare.

Årets föreningsledar-stipendium går till Eva Persson. Hon får stipendiet för sitt idoga arbete med Löa hembygdsförenings teaterprojekt.

”Hon har under många år engagerat traktens barn, unga och vuxna att delta i verksamheten. Utan hennes professionella ledning, stora kontaktnät och envetna engagemang hade inte dessa teaterprojekt kommit till stånd. Eva utgör navet i verksamheten”, enligt Sara Sporre.

”Teaterprojekten i Löa visar hur man kan engagera människor i alla åldrar att tillsammans skapa en meningsfull fritid. Eva Persson har genom sitt ledarskap skapat förutsättningarna”, säger Irja Gustavsson.

Årets Byggnadspris går till Mia och Gustav Glaad, Torphyttan, Lindesberg. De får priset för sin omsorgsfulla renovering av ett 100 år gammalt timmerhus.

De har inte bara låtit plocka ner fastigheten stock för stock och transporterat den från Fjugesta, utan även tagit tillvara på fastighetens kakelugn. Paret Glaad har varit noga att använda sig av traditionella tekniker när de återuppbyggt fastigheten i Torphyttan. Deras arbete går att följa på Instagram under namnet ”norra_hagen".

”Det är positivt att se ett ungt par med små barn, ta sig an ett sånt stort projekt. Att de värnar gamla byggtraditioner och kunskap som finns i bygden”, säger Irja Gustavsson på lindesberg.se.