​Affärs- och utvecklingsplaner för Stripa Gruvmiljö

​Affärs- och utvecklingsplaner för Stripa Gruvmiljö

Stripa Gruvmiljö ska öka intäkterna med 250.000 kr 2018, skapa en ny attraktion 2019 och erbjuda övernattningsmöjligheter 2020. Det framgår av den affärs- och verksamhetsplan för 2018-2020 som antagits av styrelsen för kommunala Linde Stadshus AB - moderbolag till Upplev Linde AB.

Upplev Linde AB svarar för drift och utveckling av i kommunkoncernens ingående besöksanläggningar - Badhuset Energikällan, ACTIC, Lindesberg Arena, Stripa Gruvmiljö och ishallen Lindehov.

Den eventuella försäljningen av Stripa Gruvmiljö - som Linde Stadshus tidigare ställt sig positiv till - är inte längre aktuell varför planerna för Stripa Gruvmiljö 2018 behöver diskuteras vidare, enligt styrelsen för Linde Stadshus med Irja Gustavsson (S) som ordförande och kommunchef Christer Lenke som VD.

Styrelsen för Linde Stadshus upphäver tidigare beslutat krav på ekonomiskt resultat för Besök Linde AB:s verksamhet i Stripa Gruvmiljö 2016 – 2017 och beslutar att förlänga tidsramen till sista december 2018.

Styrelsen för Besök Linde AB - med Arnold Bengtsson (S) som ordförande och Åsa Jönsson-Carlsson som VD - har tagit fram och presenterat en affärs- och utvecklingsplan för 2018-2020.

Besök Linde AB ska erbjuda attraktiva evenemangs-, upplevelse- och mötesdestinationer till invånare och företag i Bergslagen med omnejd: ”I vår verksamhet ska vi arbeta med hög servicenivå och vara tillgängliga för våra gäster som ska uppleva det enkelt att ha med oss att göra”.

Enligt de fastställda verksamhetskraven ska Besök Linde AB:

• vara ett aktivt instrument i utvecklingen av kommunen som en attraktiv och efterfrågad bostads-, verksamhets- och besöksort;
  • ansvara för drift och utveckling av i kommunkoncernen ingående besöksanläggningar;
  • verksamheten ska vila på affärsmässig och långsiktig hållbar grund
  • genom nära samarbete med fastighetsägaren (kommunala FALAB) och en anpassning av sin verksamhet med ett utvecklat skadeförebyggande säkerhetsarbete bidra till säkerställande av fastigheternas långsiktiga värde.

Verksamhetsplan för Stripa Gruvmiljö

”I Stripa glöder kreativiteten. Det var de gigantiska malmlagren och gruvan som på 30‐talet gav platsen sin unika prägel. Idag är den charmiga gruvmiljön fonden för småskaligt hantverk och stora smakupplevelser. Här hittar du restaurang, praliner, silversmide, ölbryggeri, barnaktiviteter, guidade visningar och ett café. Allt detta mitt i ett levande industri‐ och kulturarv”, heter det i Besök Linde AB:s verksamhetsplanen för Stripa Gruvmiljö.

Verksamhetens mål 2018: Öka intäkterna med 250 000 kr mot föregående års budget

Delmål med handlingsplaner:

• Öka antalet besökare: Utveckla guidningen
  • Öka hyresintäkterna: Hyra ut lokaler som finns på området. Hitta intäkter hos befintliga hyresgäster
  • Utveckla bokningar: Riktad marknadsföring mot företag. Färdiga paketerbjudanden. Riktad marknadsföring mot skolor
  • Utveckla befintliga arrangemang: Stripastafetten. Kulturarvsdagen/Stripadagen. Julmarknaden. Familjeveckor. Skapa nya arrangemang