Arne Johnssons nya diktsamling "Zoetrop" hyllas i bland annat Dagens Nyheter.

Arne Johnssons nya diktsamling får varmt mottagande

Arne Johnssons nya diktsamling "Zoetrop" – den första sedan 2012 - får ett varmt mottagande i recensionerna: "Johnsson ­demonstrerar en ny intensitet", skriver Anna Hellberg i Dagens Nyheter. "Arne Johnssons nya diktsamling har universella anspråk", skriver Jenny Högström i Aftonbladet.

Dagens Nyheter: Johnsson ­demonstrerar en ny intensitet

Efter nio år sedan senaste diktsamlingen är Arne Johnsson tillbaka med en ny diktbok. Anna Hallberg har läst den, och svämmar över av känslor. Hon skriver bland annat:

"Trycket utifrån gör något med Johnssons vanligtvis milda och just drömska poesi. ”Zoetrop” har en starkare intensitet, vilket kanske också förklaras av att det gått nio år sedan förra diktsamlingen. ”Lindesberg, Mysore, Nha Thrang, San Francisco, Minneapolis, Santiago, Valparaiso 2005-2017” står det i slutet av boken och livet före pandemin drabbar mig igen. Jag håller inte med Akademibokhandeln om ”att läsa är att resa”. Tvärtom gör Arne Johnssons dikter att jag upplever skillnaden in på skinnet. Den nu-känsla som ”Zoetrop” väcker till liv är euforisk. Jag vet bara inte vad jag ska göra med den."

Aftonbladet: Arne Johnssons nya diktsamling har universella anspråk

Arne Johnsson (född 1950) utkommer med ”Zoetrop”, den första ditksamlingen sedan 2012. ”Diktjaget tar frikostigt in sin omgivning, såväl människor som platser. Det är inget slutet och självupptaget jag, utan ett jag som står öppet mot världen” skriver Jenny Högström.

"För i Zoetrop, Johnssons första diktsamling på nio år, tar diktjaget frikostigt in sin omgivning, såväl människor som platser. Det är inget slutet och självupptaget jag, utan ett jag som står öppet mot världen. Mot himlen, mot vädret, mot årstidernas växlingar, mot gatan. De reseanteckningsliknande prosadikterna är skrivna över en lång tidsperiod (2005–2017) och förlagda till en mängd platser: Hanoi, Nha Trang, Mysore, San Francisco, Minneapolis, Santiago, Valparaiso, och naturligtvis till poetens själva urplats och hemvist: Lindesberg."

Zoetrop - ny diktsamling av Arne Johnsson

I Arne Johnssons nya diktsamling Zoetrop – den första sedan 2012 – rör han sig i ett filmiskt stadslandskap, där platser och människor exponeras i minnesljus; ögonblick och panoramor, speglingar och sammanhang som verkar i det fördolda likaväl som i drastiska nya konstellationer.

Arne Johnsson (Lindesberg) gav ut sin första bok 1985. Han har belönats med ett stort antal litterära priser, bland vilka märks Svenska Dagbladets litteraturpris, Bellmanpriset och De nios stora pris. Zoetrop är hans första bok på Nirstedt/litteratur.

Zoetrop ges ut av Nirstedt/litteratur - ett förlag för svensk och utländsk samtidslitteratur, grundat 2018 av Gunnar Nirstedt och Modernista Group.