Backa Studios leder filmkurs för pedagoger

Backa Studios leder filmkurs för pedagoger

Backa Studios i Vedevåg - ett företag med mångårig erfarenhet från filmskapande till bio och tv samt hur man jobbar med film i skolan - håller i Filmkursen för pedagoger (Kulturskolor) 30 september - 1 oktober. Kursen passar dig som vill lära dig jobba pedagogiskt med film i skola, eller som redan gör det och vill utvecklas vidare.

Filmkurs för pedagoger är en tvådagars filmkurs för kulturskolornas pedagoger med Backa Studios som arrangeras av filmverksamheterna i Sörmland, Uppland och Örebro. Denna gång med övernattning på Scandic Grand Örebro.

Utbildningen leds av Backa Studios – Johnny Wernersson och Malin Dahl (bilden) -som har mångårig erfarenhet från filmskapande till bio, tv och företag. De kommer att gå igenom hur de jobbar med barn och ungdomar på olika sätt när de själva är ute och har föreläsningar/workshops.

Teori kommer blandas med workshops, övningar och filmexempel. Fokus kommer ligga på hur man på olika sätt kan använda filmmediet på både underhållande och lärande sätt, hur man kan ha konkret användning av det i skolarbete och hur man genom olika tekniker och tänk kan lyfta fram de historier, filmer man vill skapa.

Backa Studios kommer gå igenom delar av bildkomposition, berättarteknik, manus, ljud och musik på olika sätt och deras påverkan i filmmediet och det blir även praktiska kameraövningar, greenscreen och animation. Det blir inte fokus på specifika kameror och teknik. Utbildningen och dess innehåll skall hållas relevant oavsett om pedagoger väljer att jobba med Ipads, mobiler eller professionella kameror.

Läs mer och anmäl dig senast 17 september >>

Film i skolan med Backa Studios. Lärande, inspirerande, utvecklande. Med film är allt möjligt.