Barn- och utbildningsnämnden säger nej till nytt försök att skapa Kulturcollege i Lindesberg

Barn- och utbildningsnämnden i Lindesbergs kommun säger nej till att återigen lyfta upp förslaget att skapa ett Kulturcollege på Lindesbergs kommunala gymnasieskola Lindeskolan. Barn- och utbildningsförvaltningen anser inte att kostnadsdrivande icke lagstadgade verksamheter kan införas utifrån nuvarande budgetläge.

Barn- och utbildningsnämnden beslutar att föreslå kommunfullmäktige att avslå Miljöpartiets motion om Kulturcollege som föreslår att:

• Idé och tankar för att skapa ett Kulturcollege lyfts upp igen;
  • Ett Kulturcollege blir en tillvalsmöjlighet och studieform till ordinarie nationella program;
  • Nytänkande och kreativitet blir tongivande i programmets design och utformning;
  • Att skolan i sitt utvecklingsarbete återupptar projektidén med en målinriktad och fördjupad förstudie för ett Kulturcollege vid Lindeskolan

Lindesbergs kommunala gymnasieskola har sedan tidigare ett Idrottscollege som lockar elever från hela landet. Förslag om att införa ett motsvarande Kulturcollege vid Lindeskolan väcktes redan 2018 då Barn- och utbildningsnämnden denna fråga uppe.

"Att införa ett Kulturcollege skulle vara kostnadsdrivande", skriver Barn- och utbildningsnämnden som ska genomföra besparingar under år 2024 på motsvarande 10 miljoner kronor varav merparten på gymnasieverksamheten: "Barn- och utbildningsförvaltningen anser inte att kostnadsdrivande icke lagstadgade verksamheter kan införas utifrån nuvarande budgetläge. Förvaltningen anser dock att flera av förslagen i motionen skulle vara önskvärda att genomföra om medel fanns".

Källa: Protokoll från Barn- och utbildningsnämndens sammanträde 2023-08-21 >>

Miljöpartiets motion om Kulturcollege

"Vårt samhälle behöver och vill ha kreativa medborgare, där kunskap och kreativitet samspelar och där fantasi, uppfinningsrikedom och problemlösningsförmåga får utrymme. Detta kan stärka självkänsla och självförtroende.

Varför inte fortsätta utreda frågan om Kulturcollege igen? Idén lyftes redan 2018 av Lindeskolans ledningsgrupp på Barn- och Utbildningsnämndens s.k. Kvalitetsdag med gymnasiet. Oavsett vilket gymnasieprogram eleven studerar vid, så är det idag möjligt att kombinera detta med collegestudier, t.ex. ett Kulturcollege. Lärarkompetens finns bland skolans personal (Estetiska Programmet + Kulturskola + m.fl.).

Lindeskolan skulle utvecklas för framtiden och sannolikt öka sitt elevantal. Dessutom bli ännu attraktivare och vara en ännu större tillgång i kommunens kulturliv. Ett Kulturcollege skulle matcha skolans övriga collegeprofiler.

Miljöpartiet de gröna i Lindesberg önskar nu
- att idé och tankar för att skapa ett Kulturcollege lyfts upp igen.
- att ett Kulturcollege blir en tillvalsmöjlighet och studieform till ordinarie nationella program.
- att nytänkande och kreativitet blir tongivande i programmets design och utformning.
- att skolan i sitt utvecklingsarbete återupptar projektidén med en målinriktad och fördjupad förstudie för ett Kulturcollege vid Lindeskolan."

För Miljöpartiet gm Inger Griberg

Källa: Kallelse till Barn- och utbildningsnämndens sammanträde 2023-08-21 >>