BeeScanning kom tvåa vid omröstningen om Framtidens entreprenör.

​BeeScanning tvåa i tävlingen Framtidens entreprenör

BeeScanning - som räddar bin från parasiter med hjälp av en mobilapp - kom på en hedrande andraplats i tävlingen Framtidens entreprenör som Svenska Dagbladet gör i samarbete med Carnegie och som avgjordes i torsdags (21 november).

”Värdefullt för projektet och för biodlingen att uppmärksammas i finansvärlden. Enastående nätverk och kontakter för vidare utveckling av appen och vår större vision The Swarm. Overkligt att Beescanning alltså är ett av Sveriges hetaste startups - lite svårt att ta in”, skriver innovatören och biodlaren Björn Lagerman (Lindesberg) på Facebook

Tävlingen har pågått sedan september, när ett 80-tal bolag ansökte till Carnegie och SvD Näringsliv, som arrangerar tävlingen. En jury valde sedan ut fyra finalister, och det var upp till SvD:s läsare att välja den femte. Efter ett nytt röstningsrekord tog sig PantaPå vidare - och som också tog hem den slutliga segern.

”Att tävla i entreprenörskap är som att tävla i musik, det finns egentligen inte rätt eller fel eller något som är självklart. Det märks inte minst på att juryn satt en timme över utsatt tid för att få fram finalisterna, men det slutade med att vi fick fram fem värdiga finalister”, förklarade Carnegies vd Björn Jansson, som också suttit med i juryn.

Vinnande PandaPå tävlade tillsammans med de fyra bolag som juryn redan valt ut:

• BeeScanning - som räddar bin från parasiter med AI.
  • Stardots - som utvecklat en digital behandlingsplattform för Parkinsons sjukdom.
  • Trustrace - som hjälper modeföretag få transparenta produktionskedjor.
  • Uniquesec - som förbättrar tester av självkörande bilar.

Björn Lagerman

FriBi HB 070-5603893